Key takeaways
- BMW verwacht dat de winst voor belastingen in 2025 stabiel zal blijven op bijna 11 miljard euro, zelfs met de Amerikaanse invoerrechten op auto’s.
- Dankzij de aanzienlijke productieaanwezigheid van het bedrijf in de Verenigde Staten en het robuuste bedrijfsmodel kan het de gevolgen van de tarieven effectief verzachten.
Ondanks een daling van 32 procent in de winst voor belastingen in het tweede kwartaal en de impact van de Amerikaanse invoerrechten, blijft BMW vertrouwen houden in zijn prognose voor het hele jaar. De Duitse autofabrikant schrijft zijn veerkracht toe aan zijn aanzienlijke productieaanwezigheid in de Verenigde Staten, zijn grootste fabriek ter wereld, die het bedrijf gunstig positioneert ten opzichte van zijn concurrenten.
BMW’s veerkracht ondanks tarieven
BMW verwacht dat de winst voor belastingen in 2025 in lijn zal blijven met het cijfer van bijna 11 miljard euro van het voorgaande jaar, ondanks de invoering van Amerikaanse invoerrechten op auto’s, nadat het bedrijf in maart zijn eerste prognose had gepubliceerd. Het bedrijf voorspelt ook een EBIT-marge voor zijn autosegment van tussen de 5 procent en 7 procent.
Volgens Walter Mertl, CFO van BMW, stelt het robuuste bedrijfsmodel van het bedrijf, dat populaire premium auto’s, wereldwijd concurrentievermogen en veerkracht omvat, het bedrijf in staat om de gevolgen van de tarieven effectief te verzachten. Hij benadrukte ook dat BMW’s nauwkeurige financiële controle en optimalisatie van de kostenstructuren sleutelfactoren waren bij het behalen van de financiële doelstellingen.
Tariefimpact verwacht
BMW erkent dat de tariefonderhandelingen nog gaande zijn en is van plan om bepaalde verzachtende maatregelen door te voeren. Het bedrijf verwacht een tariefgerelateerde impact van ongeveer 1,25 procentpunt op de winstmarge van het automotivesegment in 2025, tegenover ongeveer 1,5 procentpunt in de eerste helft van het jaar.
Hoewel de winst voor belastingen in het tweede kwartaal met 32 procent daalde naar 2,6 miljard euro door wisselkoersschommelingen en lagere verkopen in China (15,5 procent minder in de eerste helft), lagen de resultaten iets boven de verwachtingen van analisten. De EBIT-marge van de autodivisie kwam uit op 5,4 procent, net onder de verwachtingen van analisten, maar binnen de doelstelling van 5 procent tot 7 procent.
Positieve vooruitzichten voor toekomstige vraag
BMW verwacht dat de vraag op verschillende markten in 2025 zal toenemen, gevoed door een stabiliserende inflatie en mogelijke renteverlagingen. Het bedrijf verwacht aanhoudend sterke concurrentie en substantiële groei in China, met name in de lager geprijsde voertuigsegmenten.
Ondanks de mogelijke risico’s in verband met het Amerikaanse handelsbeleid en tegenmaatregelen van andere landen die kunnen leiden tot een vertraging van de wereldwijde economische ontwikkeling, handhaaft BMW zijn prognose voor het hele jaar dankzij de aanhoudende vraag naar zijn premium auto’s. Het bedrijf verwacht een bescheiden omzetgroei en een lichte stijging van het aandeel volledig elektrische voertuigen in de leveringen. (uv)

