Tijdens de eerste helft van dit jaar zijn er bijna 610.000 voertuigen bijgekomen op de Belgische wegen. Dat blijkt uit cijfers van de federaties TRAXIO en FEBIAC, die samenwerken binnen de koepel MOBIA. Daarbij valt op dat de Belgen bij de aankoop van een auto nog steeds de voorkeur geven aan een benzinewagen.
Key takeaways
- Het marktaandeel van benzinewagens binnen het segment nieuwe voertuigen steeg de voorbije zes maanden met 0,9 procentpunt tot 42,7 procent.
- Op de tweedehandsmarkt is zelfs de helft van de voertuigen een benzinewagen.
- Elektrische wagens winnen wel marktaandeel. Die groei hebben ze voornamelijk te danken aan professionals.
In het nieuws: In het eerste halfjaar van 2025 werden in België in totaal 608.426 auto’s ingeschreven.
- 234.616 van die voertuigen waren splinternieuwe wagens. Dat is een daling met 10,9 procent in vergelijking met een jaar eerder.
- Het aantal aangekochte tweedehandswagens daarentegen is met 0,9 procent gestegen tot 373.810.
- 45,4 procent van de nieuwe wagens werd tijdens de eerste zes maanden van dit jaar aangekocht door particulieren. In 2024 was hun aandeel met 38,4 procent iets kleiner.
- 54,6 procent van de nieuwe voertuigen waren bedrijfswagen. In 2024 was dat nog voor 61,6 procent van de nieuwe wagens het geval.
Benzinewagens blijven het grootste marktaandeel hebben
Opgemerkt: Uit de analyse van de federaties blijkt ook dat benzinemotor de populairste optie blijven, ongeacht of er een nieuw of tweedehandsvoertuig wordt aangekocht.
- Het marktaandeel binnen het segment nieuwe wagens steeg de voorbije maanden zelfs met 0,9 procentpunt tot 42,7 procent. Die groei werd vooral aangedreven door particulieren. 63,8 procent van de ingeschreven nieuwe voertuigen door particulieren heeft een benzinemotor. Bij de professionele klanten is dat slechts voor een op de vier voertuigen het geval.
- Hoewel benzinewagens het grootste marktaandeel blijven behouden, boekten de volledig elektrische wagens de grootste vooruitgang. Het marktaandeel van zulke type auto’s is met 4,3 procentpunten gestegen tot 32,8 procent. Die groei is dan weer voornamelijk te danken aan de bedrijfswagens. Bij de professionele gebruikers zijn maar liefst zeven op de tien nieuwe auto’s geëlektrificeerd. Hierbij hebben de volledig elektrische wagens (BEV) duidelijk de overhand met 52,8 procent van de inschrijvingen, gevolgd door de plug-in hybride (12,1%).
- 55,8 procent van de ingeschreven tweedehandswagens heeft een benzinemotor. Dieselwagens zijn nog goed voor een marktaandeel van 27,4 procent.
- Het aandeel van hybride en elektrische auto’s (16,6%) groeit wel, maar blijft nog bescheiden. Het gaat hierbij vooral om hybride wagens (12,7%); slechts 3,9 procent is volledig elektrisch.
- Net als bij nieuwe inschrijvingen zijn het vooral bedrijven die elektrische voertuigen kopen. De helft van de tweedehands elektrische wagens wordt ingeschreven op naam van ondernemingen. Dat komt omdat voor veel particulieren een elektrische wagen op de tweedehandsmarkt zelfs te duur is.
BMW blijft het populairste merk
Ook dit: BMW blijft het populairste merk in ons land, met de X4 als het meest verkochte model.
- Dacia (met de Sandero als populairste model) en Citroën (met de C3 als populairste model) vervolledigen de top drie.
- De Sandero is het populairste voertuig bij particulieren (5.666 verkochte wagens), terwijl de X1 het meest in de smaak valt van professionals (7.094 verkochte wagens).
Wil je op de hoogte blijven van alles wat er zich afspeelt in de financiële wereld? Niels Saelens, een journalist met een passie voor financiën, volgt alles op de voet op. Via deze link kan je je inschrijven op zijn dagelijkse nieuwsbrief.


