Key takeaways
- De verkoop van nieuwe auto’s in heel Europa steeg in 2024 met 0,9 procent.
- Het aantal registraties van hybride auto’s overtrof in december voor de vierde maand op rij de verkoop van auto’s met benzinemotoren.
- Renault eiste de leiding op met een marktaandeel van 11,9 procent en overtrof daarmee de 11,6 procent van Stellantis.
De verkoop van nieuwe auto’s in heel Europa kende in 2024 een bescheiden stijging van 0,9 procent. Deze groei was vooral te danken aan de aanzienlijke toename van registraties van hybride auto’s, die in december voor de vierde maand op rij de verkoop van auto’s met benzinemotoren overtroffen.
In december steeg de totale autoverkoop in de EU, Groot-Brittannië en de EVA met 1,1 miljoen verkochte eenheden, een stijging van 4,1 procent ten opzichte van een jaar eerder. Met name Volkswagen en Renault zagen hun registraties stijgen met respectievelijk 4,9 procent en 16,6 procent, terwijl Stellantis een daling van 6,7 procent liet zien.
Verschuiving marktaandeel
Deze cijfers weerspiegelen ook een verschuiving in marktaandeel. Renault ging aan de leiding met een aandeel van 11,9 procent en overtrof daarmee voor het eerst sinds hun fusie in 2021 de 11,6 procent van Stellantis.
De Europese automarkt maakt momenteel een complexe overgang naar elektrische voertuigen (EV’s). Deze overgang staat voor uitdagingen omdat de groei van de verkoop van EV’s achterblijft bij de verwachtingen en autofabrikanten zich verzetten tegen maatregelen die consumenten moeten aanmoedigen om af te stappen van verbrandingsmotoren, zoals de nieuwe CO2-emissieregelgeving die dit jaar is geïmplementeerd.
Uitdagingen
Europese autofabrikanten wijzen ook op de gevolgen van de stijgende productiekosten en de toenemende concurrentie van Chinese merken.
In december waren elektrische voertuigen – waaronder BEV’s, HEV’s en PHEV’s – goed voor 57,7 procent van de inschrijvingen van personenauto’s in de EU, een opmerkelijke stijging ten opzichte van de 53,3 procent van het jaar daarvoor. Deze groei werd voornamelijk aangewakkerd door een stijging van 33,1 procent van het aantal registraties van HEV’s en een stijging van 4,9 procent van het aantal registraties van PHEV’s. De verkoop van BEV’s daalde echter met 10,2 procent.
Regionale verschillen
Spanje voerde de Europese markten aan met een aanzienlijke stijging van 28,8 procent in decemberverkopen, terwijl Duitsland en Italië bleven dalen met respectievelijk 7,1 procent en 4,9 procent. De nieuw benoemde voorzitter van de ACEA, Ola Kaellenius, benadrukte de discrepantie tussen de verwachte groei van de vraag naar EV’s en de werkelijke resultaten en drong er bij de politieke leiders op aan om nieuwe strategieën te ontwikkelen.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!