Omdat de kosten immer lijken te blijven stijgen en de marges krimpen nemen steeds meer luchtvaartmaatschappijen afscheid van hun eerste klasse.
Al gemerkt dat de eerste klasse in vliegtuigen zo goed als verdwenen is? Wie met Brussels Airlines vliegt heeft er zelfs nooit een gekend, om de eenvoudige reden dat zijn voorganger Sabena ‘First Class’ al in 1998 had afgevoerd. De reden? De meeste passagiers in eerste klasse genoten een upgrade, eerder dan dat ze voor eerste klasse betaald hadden. Ze zetten met andere woorden hun gebruikte frequent flyer-punten in.
Amerikanen voeren ‘First Class’ af
Ook in de VS is ‘First Class’ op sterven na dood. Delta heeft er op internationale vluchten geen meer, United voert ze stilaan maar zeker af en American Airlines heeft nog 20 vliegtuigen waarop de eerste klasse wordt behouden, veelal op trajecten naar grote financiële centra zoals Londen en Hong Kong.
© Getty Images
Economisch model van eerste klasse is niet verdedigbaar
Ook Catyhay Pacific, British Airways en Lufthansa beperken de eerste klasse op de nieuwe vliegtuigen die ze in gebruik nemen steeds verder. Qatar Airways, dat overal als ‘s werelds meest luxueuze luchtvaartmaatschappij wordt beschouwd, heeft nog 8 stoelen in ‘First Class’ op zijn A380-vliegtuigen. Bij Emirates klinkt een gelijkaardig discours.
Waarom wordt de eerste klasse steeds vaker ingeruild voor business class? De vraag stellen is ze beantwoorden. Het economisch model van de eerste klasse is gewoonweg niet verdedigbaar. Elke zitplaats kost tussen de 130.000 en 260.000 euro aan productiekosten en ook de caviar en de champagne zijn niet goedkoop. Ondanks de felle prijs van een ticket (gemiddeld 1.000 dollar of 880 euro per uur of 70% duurder dan de business-zitjes) slagen de luchtvaartmaatschappijen er amper in hier break-even te draaien.
© Getty Images
Zakenwereld vindt ‘First’ steeds minder acceptabel
Ook in de zakenwereld wordt ‘first class’ vliegen steeds minder acceptabel gevonden omdat business class of premium class voldoende comfort bieden. Ook rijkere passagiers kunnen zich vinden in het toegenomen comfort van de zakenklasse (bed, eten op aanvraag, privé-suites,…), die een eersteklasseticket steeds minder rechtvaardigt. Qatar Airways-CEO Akbar Al Baker, vindt de Q Suite business class op zijn vluchten in verhouding zelfs beter dan de eerste klasse.
Twee uitzonderingen: Emirates en Singapore Airlines
Amper 2 luchtvaartmaatschappijen zeggen geld te verdienen aan hun ‘First Class’: Emirates , dat het over een robuuste vraag naar zijn volledig afgesloten privé-suites van 4 vierkante meter heeft en Singapore Airlines, dat over de grootste suites ter wereld heeft (5 vierkante meter), waarvan de helft kan worden ongebouwd tot een dubbele suite met een bubbel bed.
Net als velen vandaag treuren omdat ze nooit met de Concorde vlogen, dreigt straks ook de eerste klasse uit te sterven om dan finaal de geschiedenis in te gaan. Velen zullen dan betreuren dat ze nooit ‘First Class’ vlogen.