De Zwitserse horlogemakers hebben vorig jaar gezamenlijk 21,1 miljoen uurwerken verkocht. Dat betekende een daling met 13 procent tegenover het jaar voordien. Dat blijkt uit een rapport van consulent Strategy Analytics. De terugval moet volgens de onderzoekers in belangrijke mate aan de concurrentie van de Apple Watch worden toegeschreven.
De Apple Watch kon vorig jaar immers een verkoop van 30,7 miljoen exemplaren melden. Dat vertegenwoordigde een stijging met 36 procent tegenover het jaar voordien.
Jongeren
‘Traditionele Zwitserse horlogemerken zoals Swatch en Tissot blijken in de smartwatch-oorlog aan het kortste einde te trekken,’ aldus Strategy Analytics. ‘De Apple Watch is een superieur product, dat bovendien op sterke retailkanalen kan rekenen.’
‘Bovendien kan het product terugvallen op een grote interesse van jonge consumenten. In die groep genieten digitale horloges een toenemende populariteit. Zowel in Noord-Amerika, West-Europa als Azië maakt de Apple Watch indruk met zijn aantrekkelijk design, gebruiksvriendelijke technologie en interessante applicaties.’
‘De Apple Watch haalde het voorbije jaar een grotere afzet dan de gezamenlijke Zwitserse horlogemakers,’ benadrukt Neil Mawston, executive director van Strategy Analytics. ‘Analoge polshorloges blijven bij oudere consumenten nog wel populair, maar het jongere publiek kiest steeds meer voor smartwatches en andere digitale alternatieven.’
‘Er blijft voor traditionele horlogemerken zoals Swatch, Tissot en TAG Heuer niet veel ruimte of tijd meer over om op de markt van de smartwatches een plaats te veroveren.’
Luxehorloges
Strategy Analytics wijst er wel op dat de Zwitserse luxehorloges goedkope prestaties kunnen blijven melden. Twee jaar geleden haalde die verkoop een omzet van ongeveer 19,8 miljard euro. Cijfers over het voorbije jaar zijn nog niet meegedeeld, maar volgens ramingen zou de sector een omzet van meer dan 20 miljard euro hebben gerealiseerd.
De wearables-divisie van Apple, die ook de smartwatches van het merk in portefeuille heeft, behaalde vorig jaar in totaal een omzet van 24,7 miljard euro. Die divisie omvat ook producten zoals de AirPod (oordoppen) en HomePod (luidsprekers).