Vluchten met privévliegtuigen dalen door afnemende vraag

De privéjetindustrie kent een afname van het aantal vluchten, met een daling van 15 procent in de eerste helft van dit jaar vergeleken met de piek in 2022. Hoewel de Olympische Zomerspelen tijdelijk een boost gaven, blijft de sector worstelen met een afnemende vraag en een toenemende concurrentie in de luxe reisindustrie.

Het aantal chartervluchten met privéjets is gedaald tot 610.000 in de eerste helft van het jaar, vergeleken met 645.000 vorig jaar en 716.000 in 2022. Deze daling benadrukt de aanhoudende correctie in de wereld van de privéluchtvaart, nu de aanvankelijke stijging van nieuwe jetcardleden en chartervluchten, die tijdens de Covid-pandemie is begonnen, afneemt.

Een nieuwe realiteit

Experts zeggen dat zelfs ultra-rijke reizigers tekenen van bestedingsmoeheid vertonen. “Tijdens de piek zei iedereen: ‘Mensen die voor het eerst privévliegen, zullen nooit meer commercieel gaan vliegen'”, zegt Rob Wiesenthal, CEO van Blade Air Mobility. “Raad eens? Velen gingen terug. En ze gaan nog steeds terug.”

De industrie ligt nog steeds voor op het niveau van 2019, maar experts zeggen dat als je de uitzonderlijke pieken in 2021 en 2022 negeert, de sector is gestegen volgens het gebruikelijke groeipad.

Industrie-experts voorspellen dat sommige kleinere chartermaatschappijen binnenkort voor moeilijke beslissingen komen te staan als vloten stilliggen en de vraag afneemt. “De kleinere touroperators met drie, vier of vijf jets hebben het moeilijk”, zegt Doug Gollan, oprichter en redacteur van Private Jet Card Comparisons.

Een verschuiving in consumentengedrag

Sommige passagiers van privéjets die een bedrag van zes cijfers betaalden voor hun vlucht, kregen te maken met vertragingen en annuleringen omdat de touroperators niet snel genoeg vliegtuigen konden kopen of leasen. Door tekorten aan piloten en onderdelen bleven de vloten ook aan de grond. Nu de vraag afneemt, stapelen de onverkochte vliegtuigen zich weer op en dalen de prijzen.

Het vluchtige succes in de privéluchtvaart gaat terug tot Covid. In 2020, toen luchthavens en luchtvaartmaatschappijen hun deuren sloten, boden privéjets een vluchtweg en een veiligere manier om te vliegen. Rijke reizigers die zelden of nooit privé vlogen vanwege de kosten en het energieverbruik, konden het nu rechtvaardigen om zich op 40.000 voet af te zonderen.

De overvloed aan liquiditeit door overheidsuitgaven, stimuleringsmaatregelen, lage rentetarieven en een bloeiende aandelenmarkt heeft ook recordhoeveelheden rijkdom gecreëerd. Zo konden de stijgende kosten van privévliegen worden gefinancierd. Bedrijven haastten zich om vliegtuigen te kopen, piloten in te huren en nieuwe leden aan te melden. Waar de prijzen in 2019 veel lager waren, zijn ze nu met wel 20 procent gestegen.

Belangrijkste punten

• Het aantal chartervluchten met privéjets is in de eerste helft van het jaar met 15 procent gedaald ten opzichte van de piek in 2022.
• De sector ligt nog steeds voor op het niveau van 2019, maar experts zeggen dat als je de uitzonderlijke piek in 2021 en 2022 eruit haalt, de activiteiten zijn gestegen volgens het gebruikelijke groeipad.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.