Sportsponsoring zal dit jaar een niveau halen van ruim 48 miljard dollar. Dat is een stijging met 5 procent tegenover vorig jaar. De sector boekt daarmee zijn sterkste groei in een decennium. Dat is de voorspelling van marketingspecialist Warc.
Het rapport wijst erop dat sportsponsoring dit jaar een sterkere groei zal realiseren dan vele traditionele media. De stijging is volgens de analisten vooral toe te schrijven aan de investeringen in aanloop naar de Olympische Zomerspelen van Tokio midden dit jaar.
Lokale sponsoring
‘De Olympische Spelen van Tokio zal inzake sportsponsoring in totaal een omzet van 5,94 miljard dollar registreren,’ zeggen de onderzoekers. ‘Dat is nagenoeg een verdubbeling tegenover de vorige editie van het evenement in Rio de Janeiro.’
‘Wereldwijde sponsors, zoals Coca-Cola of Procter & Gamble, zullen de Olympische Spelen van Tokio een bedrag van 1,95 miljard dollar opleveren. Lokale sponsors – zoals Canon, Asahi of Fijitsu – zullen nog eens 3,33 miljard dollar bijdragen. Dat bedrag ligt vier keer hoger dan de lokale sponsoring in Rio de Janeiro.’
Met een bedrag van 18,8 miljard dollar – een stijging met 4,6 procent tegenover vorig jaar – zijn de Verenigde Staten ook op het gebied van sponsoring de grootste markt van de wereld. Bestemmelingen zijn onder meer de National Football League (NFL), de National Basketball Association (NBA) en de Major League Baseball (MLB).
De grootste Amerikaanse investeerder in sportsponsoring is de financiële wereld met een bedrag van 5,3 miljard dollar, gevolgd door de autosector (2,4 miljard dollar) en de retail (1,3 miljard dollar).
Voetbal
In Europa zal sportsponsoring volgens Warc dit jaar een groei met 5 procent tot 12,9 miljard dollar kennen. De grootste markt is Duitsland, waar een toename met 4,4 procent tot 1,89 miljard dollar zal worden genoteerd. Voetbal is in Duitsland de grootste markt voor sportsponsoring.
Sportkleding is de grootste sponsor (10 procent), gevolgd door de bankwereld (5 procent), de gokindustrie (5 procent), de autosector (4 procent), dranken (4 procent), software (3 procent) en verzekeringen (3 procent).
Groot-Brittannië staat in de Europese sponsoring op de tweede plaats. Ook daar is de Premier League de grootste bestemmeling.
Uit het rapport blijkt nog dat in India het cricket een belangrijk platform voor sportsponsoring vormt. De Aziatische sportsponsoring wordt aangevoerd door de autosector, gevolgd door de financiële services, kleding en telecom.