Los Angeles treurt om een legende. Nadat hij in 2016 de Amerikaanse basketbalcompetitie NBA vaarwel had gezegd, is Kobe Bryant zondag op 41-jarige leeftijd omgekomen in een helikopterongeluk. Ook zijn dochter Gianna (13) en 7 anderen overleefden de crash niet. Een tragedie voor de Los Angeles Lakers die ‘Black Mamba’ 20 jaar lang in Californië zagen spelen en hem tussen 2000 en 2010 liefst 5 NBA-titels zagen binnenhalen.
Maar ook voor de hele wereld die in hem een gedreven basketter zag. Iemand die alles deed om de beste te worden. Die ambitie zou hij ook na zijn sportieve carrière verderzetten in de zakenwereld.
‘Zakelijk parcours zou sportcarrière evenaren’
Zijn impact op sport en cultuur was enorm – globaal, nationaal en vooral in de miljoenenstad Los Angeles, waar hij een levende legende was. Wat hij als zakenman bereikt zou kunnen hebben zullen we nooit weten, maar volgens ex-president Barack Obama ‘was Bryants zakelijk parcours pas gestart en was hij op weg om ook daar minstens even succesvol te worden als zijn sportcarrière’.
De vijfvoudige NBA-kampioen had naast een eigen mediaproductiebedrijf ook een durfkapitaalfonds opgericht, dat investeerde in technologiebedrijven, media en gaming.
Kobe Inc. werd in 2013 opgericht. Een investering van 5 miljoen dollar in de sportdrank Body Armor was in 2018 al 200 miljoen dollar waard toen Coca-Cola een minderheidsaandeel in het bedrijf verwierf.
Bryant beëindigde zijn carrière in 2016 met een geschat fortuin van 680 miljoen dollar. Datzelfde jaar richtte hij samen met web.com-stichter Jeff Stibel een durfkapitaalfonds op, met een startkapitaal van 100 miljoen dollar. Vandaag beheert dat fonds een portefeuille die meer dan 2 miljard dollar waard is, met investeringen in Epic Games, Scopely, Alibaba en Dell.
In 2018 won Bryant met zijn mediaproductiebedrijf de Oscar voor de beste geanimeerde kortfilm: ‘Dear Basketball’.
Een model voor wie na een sportcarrière in de zakenwereld wil uitblinken
Net als Magic Johnson hem dat voordeed en ook LeBron James na hem, was Bryant een model voor befaamde atleten die na hun carrière een succesvol parcours in de zakenwereld ambiëren, door activiteiten na te streven waarvoor ze een passie hebben ontwikkeld. Bryant zelf was daar in een interview dat hij in 2016 aan de zakenzender CNBC gaf erg duidelijk in. ‘De vraag moet zijn ‘Wat is mijn passie? Niet, ‘Waar kan ik het meeste verdienen?’ Maar, ‘Wat is mijn volgende passie? Wanneer je die vraag kan beantwoorden, komt al de rest vanzelf goed.’