Goedkope vliegtuigtickets blijken soms uiteindelijk toch nog verdoken kosten te hebben. Het fenomeen ‘drip pricing’ zorgt ervoor dat consumenten extra aandachtig moeten zijn.
Uitgelegd: ‘Drip pricing’ zijn de ‘verdoken’ kosten die bovenop de initiële lage prijs komen, waardoor de uiteindelijke prijs duurder uitvalt dan eerst werd aangenomen.
- Bij luchtvaartmaatschappijen kan drip pricing de werkelijke kosten van vliegtickets verhullen, wat vooral merkbaar is met de populaire ‘unbundled’ tarieven. De lage basisprijs loopt snel op door extra kosten voor bijvoorbeeld stoelkeuze, bagage, snacks en wifi.
- Scott Keyes, oprichter en CEO van de reissite Going.com, legt aan CBS uit dat deze praktijk begon in 2008, toen luchtvaartmaatschappijen een extra bijdrage begonnen te vragen voor het inchecken van een tweede koffer.
- Het stelde traditionele luchtvaartmaatschappijen in staat om te concurreren met budgetmaatschappijen door een lagere basisprijs aan te bieden. Die wordt vervolgens verhoogd met extra kosten.
- Voorstanders van het systeem zeggen het handig te vinden om zelf te beslissen voor welke opties ze betalen.
- Tegelijk halen tegenstanders aan dat het moeilijker wordt voor consumenten om de eigenlijke kosten van vliegtickets te weten en maatschappijen te vergelijken.
De fout om meer geld uit te geven
Ingezoomd: Consumenten maken niet altijd de beste keuzes.
- Volgens Vicki Morwitz, marketingprofessor aan Columbia Business School, neigen consumenten ertoe om te kiezen voor de optie die initieel goedkoper lijkt, maar uiteindelijk duurder uitvalt na het toevoegen van extra’s. “Ze maken de fout om meer geld uit te geven dan ze hadden moeten uitgeven”, geeft ze aan tegenover CBS.
- Jay Sorensen, die met zijn consultancybureau IdeaWorks Amerikaanse vliegtuigmaatschappijen adviseert, brengt een nuchter standpunt over de extra kosten. “Het resultaat is natuurlijk dat het moeilijker is om verschillende producten en luchtvaartmaatschappijen met elkaar te vergelijken. Hoewel dat waar is, zijn luchtvaartmaatschappijen, als winstgerichte ondernemingen, niet verplicht om het vergelijken met hun concurrenten gemakkelijker te maken.”
- Met andere woorden: het blijft aan de consument om op doortastende wijze om te gaan met het boeken van een vlucht. En soms komt men daadwerkelijk goedkoper uit met een hogere basisprijs.