Key takeaways
- Het aantal Europese reizigers naar de VS is met 2,8 procent gedaald ten opzichte van vorig jaar.
- West-Europa zag een daling van 4,4 procent, terwijl Oost-Europa een stijging van 4,6 procent in overzeese aankomsten zag.
- Het totaal aantal inkomende boekingen voor juli is volgens OAG Aviation met 13 procent gedaald ten opzichte van vorig jaar.
De prijzen voor vliegreizen tussen Europa en de Verenigde Staten zijn aanzienlijk gedaald, als gevolg van een daling van het aantal Europese reizigers dat naar de VS reist. Deze trend zal naar verwachting aanhouden tot ten minste juli. Gegevens van het U.S. National Travel and Tourism Office laten een daling zien van 2,8 procent in overzeese aankomsten naar de Verenigde Staten in mei vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De daling was scherper voor West-Europa, met een daling van 4,4 procent, terwijl Oost-Europa een stijging van 4,6 procent liet zien.
Factoren die bijdragen aan de daling
Toekomstige boekingen wijzen ook op een aanhoudende neerwaartse druk op trans-Atlantische reizen, met een totale inkomende boeking voor juli die volgens OAG Aviation met 13 procent jaar op jaar daalde. Deze daling kan worden toegeschreven aan verschillende factoren, waaronder politieke spanningen als gevolg van acties van de vorige Amerikaanse regering, zoals de voorgestelde annexatie van Groenland en handelsgeschillen, waardoor sommige Europeanen hun reis naar de VS hebben heroverwogen.
Een sterkere Amerikaanse dollar heeft ook een rol gespeeld bij het afschrikken van Europese reizigers. De impact is duidelijk zichtbaar in de gegevens van het eerste kwartaal, toen het aantal reizen vanuit West-Europa volgens de NTTO met 17 procent jaar op jaar daalde. De gemiddelde economy-luchtvaarttarieven voor retourvluchten op meer dan 50 trans-Atlantische routes daalden met 7 procent ten opzichte van het voorgaande jaar, waarbij sommige routes een nog grotere daling lieten zien.
Reactie van de industrie en vooruitzichten
De daling van de vraag vanuit Europa wordt verder aangewakkerd door Amerikaanse consumenten die op zoek zijn naar koopjes en hun reisbeslissingen uitstellen tot dichter bij hun vertrekdata. Deze trend heeft bijgedragen aan de algemene betaalbaarheid van trans-Atlantische vluchten. Industrie-experts voorspellen dat 2025 een uitdagend jaar zal worden voor de winstgevendheid op trans-Atlantische routes vanwege minder Europese reizigers en een tragere groei in uitgaand Amerikaans verkeer naar Europa.
Grote luchtvaartmaatschappijen zoals Air France KLM en Lufthansa bereiden zich voor op een verminderde activiteit. De CEO van Lufthansa verwacht een zwakkere vraag in het derde kwartaal en de CEO van Air France KLM erkent een lichte terugval in het trans-Atlantische verkeer. Beide maatschappijen nemen hun toevlucht tot prijsverlagingen om de bezettingsgraad op hun trans-Atlantische vluchten op peil te houden.
Vooruitzichten van Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen
Ondanks de daling van het aantal Europese reizigers, melden Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen zoals United Airlines dat de toegenomen vraag van Amerikanen die naar Europa vliegen de daling compenseert. Delta Air Lines benadrukt dat 80 procent van haar internationale vraag naar langeafstandsvluchten afkomstig is uit de VS, met tarieven in deze regio die aanzienlijk hoger liggen dan elders.
Lufthansa is van plan om zich agressiever op Amerikaanse reizigers te richten en te profiteren van de robuuste vraag ondanks fluctuerende reispatronen vanuit West-Europa. Terwijl er in april een korte stijging was, met een toename van 12,1 procent in reizen vanuit de regio naar de VS, was er in mei weer een dip. Gegevens van Hopper wijzen op een toename van 4,3 procent van internationale vluchten die deze zomer vanaf Amerikaanse luchthavens vertrekken, wat wijst op optimisme over de trans-Atlantische markt. De CFO van American Airlines sprak tijdens een recente conferentie zijn vertrouwen uit in de trans-Atlantische markt.