Detailhandelsverkopen in Groot-Brittannië daalden met 5 procent in mei


Key takeaways

  • De detailhandelsverkopen in het Verenigd Koninkrijk zijn in mei met 5 procent gedaald door minder supermarktbezoeken en minder alcohol- en tabaksaankopen.
  • Non-foodwinkels zagen een daling van 1,4 procent, door een zwakkere vraag naar kleding en huishoudelijke artikelen omdat consumenten hun budgetten krap hielden.
  • De online verkoop kende een tweede opeenvolgende maand-op-maand daling van 1 procent, maar het aandeel in de totale detailhandelsbestedingen steeg van 26,8 procent naar 27,2 procent.

De detailhandelsverkopen in het Verenigd Koninkrijk gaven in mei een aanzienlijke daling te zien, de grootste maandelijkse daling sinds december 2023. Deze afkoeling van de consumentenbestedingen volgde op een ongewoon sterke april die werd gestimuleerd door gunstige weersomstandigheden.

De detailhandelsverkoopindex van het Office for National Statistics (ONS) liet wijdverspreide dalingen zien in alle grote detailhandelssectoren. Levensmiddelenwinkels leden de sterkste daling, met een omzetdaling van 5 procent als gevolg van minder supermarktbezoeken en minder alcohol- en tabaksaankopen. Non-foodwinkels zagen ook een daling van 1,4 procent, onder invloed van een zwakkere vraag naar kleding en huishoudelijke artikelen doordat consumenten, die in het voorjaar vroeg seizoens- en doe-het-zelfaankopen hadden gedaan, hun budgetten inkrompen.

Ondanks de scherpe maandelijkse krimp stegen de detailhandelsverkopen in de drie maanden voor mei met 0,8 procent ten opzichte van het vorige kwartaal. Bovendien waren ze 1,7 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. De online verkoop kende een tweede opeenvolgende maand-op-maand daling van 1 procent, hoewel het aandeel van de online verkoop in de totale detailhandelsbestedingen steeg van 26,8 procent naar 27,2 procent.

Invloed en vooruitzichten op lange termijn

Het ONS merkte op dat de totale detailhandelsvolumes 2,7 procent onder de pre-pandemische niveaus van februari 2020 blijven. Experts schrijven de vertraging in mei toe aan een combinatie van factoren, waaronder aanhoudende inflatiedruk op essentiële goederen zoals voedsel en huishoudelijke artikelen. Aanhoudende inflatie, stijgende kosten voor nutsvoorzieningen en aanhoudende geopolitieke onzekerheden hebben bijgedragen aan de voorzichtigheid van de consument.

Er zijn echter enkele positieve indicatoren voor de detailhandel. Consumenten sparen op een historisch hoog niveau en de reële lonen groeien sterk, wat wijst op een potentieel voor hogere uitgaven in de toekomst. Detailhandelaren hebben goede hoop dat het warmere weer de vraag naar zomergerelateerde producten zal stimuleren, wat zal leiden tot een opleving van de omzetgroei in de komende maanden.

Het uitdagende economische klimaat vormt een grote belemmering voor detailhandelaren, die na de begroting van vorig jaar met miljarden ponden aan extra kosten worden geconfronteerd. De onzekerheid over de hervormingen van de bedrijfsbelasting voegt daar nog een extra druk aan toe, omdat elke kostenstijging tot winkelsluitingen zou kunnen leiden, met gevolgen voor de werkgelegenheid en lokale gemeenschappen en uiteindelijk een belemmering voor de economische groei van het Verenigd Koninkrijk.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.