Defensie, duurzaamheid en handelsspanningen domineren Paris Air Show


Key takeaways

  • De Paris Air Show zal de vooruitgang in de luchtvaart en ruimteverkenning benadrukken.
  • De EU heeft een fonds van 150 miljard euro toegezegd om de defensiecapaciteit te versterken, waarbij 65 procent van het defensiematerieel afkomstig moet zijn van fabrikanten uit de EU of Oekraïne.
  • Airbus en Boeing hebben te maken met handelsspanningen met de VS, wat gevolgen kan hebben voor hun verkoop en activiteiten.

Paris Air Show

De Paris Air Show, die vandaag van start gaat op Le Bourget, zal de vooruitgang in de luchtvaart en ruimteverkenning onder de aandacht brengen. De traditionele rivaliteit tussen Airbus en Boeing zal echter overschaduwd worden door zorgen over het handelsbeleid van de Amerikaanse president Donald Trump en een groeiende focus op veiligheid en defensie.

EU-ambities

Met een deelname van bijna 2.400 bedrijven uit 48 landen belicht de vliegshow geavanceerde technologieën voor een duurzamere luchtvaartindustrie, evenals ontwikkelingen op het gebied van ruimteverkenning en defensietoepassingen. De Europese Unie heeft onlangs een fonds van 150 miljard euro ingesteld om haar defensiecapaciteit te versterken, waarbij 65 procent van het defensiematerieel afkomstig moet zijn van fabrikanten uit de EU of Oekraïne. Dit initiatief onderstreept het groeiende belang van veiligheid en defensie in het mondiale landschap.

Tegen deze achtergrond wil de EU ook voorkomen dat autoritaire machten de ruimteverkenning domineren. Een voorgestelde “EU-ruimtevaartwet” streeft naar de oprichting van een verenigde Europese markt voor de ruimtevaartsector, wat de ambitie van het continent op dit gebied weerspiegelt.

Duurzame luchtvaartoplossingen

Terwijl Guillaume Faury, CEO van Airbus, benadrukt dat zijn bedrijf zich inzet voor de ontwikkeling van 100 procent waterstofaangedreven vliegtuigen tegen de jaren 2040, is Kelly Ortberg, CEO van Boeing, voorzichtiger wat betreft het bereiken van dit ambitieuze doel. Toch erkennen beide leiders de verantwoordelijkheid van de industrie om duurzame oplossingen na te streven.

Handelsgeschillen

Het aanhoudende handelsgeschil tussen de VS en de EU werpt een schaduw over de luchtvaartshow. Momenteel geldt er een tarief van 10 procent voor vliegtuigen en onderdelen die vanuit de EU naar de VS worden geëxporteerd, met de mogelijkheid dat dit tarief in juli zal verdubbelen. Airbus hoopt op een onderhandelde oplossing die deze tarieven helemaal afschaft. Boeing, dat vleugels en rompen uit Japan en Italië haalt, staat voor vergelijkbare uitdagingen om de extra kosten te absorberen. Het bedrijf is sterk afhankelijk van de Chinese markt en ondervond eerder dit jaar verstoringen door handelsspanningen.

Airbus streeft ernaar om zijn leveringsdoel van 820 vliegtuigen te halen ondanks beperkingen in de toeleveringsketen, terwijl Boeing worstelt met zorgen over de veiligheid van zijn vliegtuigen na een dodelijk ongeluk met een Boeing 787 in India.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.