De snelle ontwikkeling van artificiële intelligentie (AI) en Large Language Models (LLM’s) zoals ChatGPT stelt mediabedrijven voor de keuze: gaan ze mee in de technologiegolf en omarmen ze de technologie, of verzetten ze er zich tegen? Er zijn twee kampen ontstaan.
AI omarmen of afstoten, dat is de keuze voor de grote mediabedrijven

Waarom is dit belangrijk?
De ontwikkeling en het gebruik van AI is niet af te stoppen, maar hoe ernaar gekeken wordt, verschilt. Door het uitblijven van een allesomvattend juridisch kader rond auteursrecht nemen mediabedrijven het heft in eigen handen, met chaos tot gevolg.Gevolgd: De relatie tussen AI en de media loopt niet altijd makkelijk.
- In de zomer van 2023 besloten een aantal toonaangevende Amerikaanse mediabedrijven, waaronder The New York Times, The Washington Post en The Wall Street Journal, ChatGPT van OpenAI en andere AI-modellen de toegang tot hun nieuwsartikelen te ontzeggen. Daardoor konden zij geen gebruik maken van nieuwsartikelen om hun modellen te trainen en het slimmer maken van hun diensten.
- Het idee erachter was duidelijk. Als AI zijn output baseert op de informatie uit nieuwsartikelen, dan schendt het hiermee het copyright, vindt men.
- De New York Times ging hierin nog een stap verder: het daagde OpenAI en financier Microsoft voor de rechter.
- Het bedrijf News Media Alliance adviseert hierin, en ziet in AI een groot gevaar. CEO Danielle Coffey legt uit aan The Hollywood Reporter: “Hun outputs kunnen wedijveren met onze hele branche”.
- De cruciale vraag hierbij: is het voor mediabedrijven een goed idee om advocaten te zetten op het proberen tegenhouden van AI, of kunnen ze dat geld beter gebruiken om de werking van hun bedrijf te financieren?
Wachten op een juridisch kader
Het contrast: Anderen sluiten deals met de AI-ontwikkelaars.
- Uitgever Axel Springer (Politico, Business Insider) gelooft duidelijk dat AI een plaats heeft binnen het medialandschap. Onder impuls van CEO Mathias Döpfner beklonk het een akkoord om ChatGPT te voeden met artikels, ook degenen achter een paywall. Daar staat dan een financiële compensatie tegenover.
- Alle partijen zijn het er wel over eens: er moeten regelingen getroffen worden zodat auteurs gecompenseerd worden. Mochten Amerikaanse rechtbanken over elke zaak een oordeel vellen, dan duurt dat verschrikkelijk lang: copyrightwetgeving is complex.
- Sommigen wachten dan ook liever af, totdat er een juridisch kader is. Dat lijkt er voorlopig niet snel aan te komen.
- Ook IAC (People Magazine) is aan het onderhandelen. Maar waar het eerst een alliantie wilde sluiten met onder andere Axel Springer om samen auteursrecht te verdedigen, moet het daar nu van terugkomen. De belangen waren te tegengesteld. En dus sluiten de verschillende platformen voorlopig eigen deals.
Onzekere toekomst?
Om te volgen: De toekomst is juridisch onzeker.
- Voorlopig is het ook niet duidelijk wat een rechtbank zal doen met de copyright-zaak van The New York Times. Het is mogelijk dat OpenAI zich kan beroepen op het principe van fair use. In de VS mag je teksten waar copyright op rust gebruiken, als je genoeg aanpassingen doet.
- OpenAI-CEO Sam Altman van zijn kant zegt dat hij de zaak ernstig neemt. OpenAI noemde de klacht van de NYT in een eerdere communicatie wel “ongegrond”.
- Roger Lynch, CEO van mediagigant Condé Nast (Vanity Fair, Vogue en GQ) vat het meest gehoorde standpunt mooi samen: “We zouden veel liever licentiedeals sluiten, maar als we dat niet doen, zullen we de weg van de Times bewandelen.”