Twee weken na de controversiële beslissing van de FIFA om Saoedi-Arabië als enige kandidaat voor de organisatie van het WK voetbal 2034 te weerhouden, wordt bekend dat Aramco, de grootste olieproducent ter wereld die eigendom is van Saoedi-Arabië, de nieuwe megasponsor van de FIFA is.
Van het voetbalveld naar het olieveld: FIFA verloochent haar klimaatstrategie door omstreden partnerschap met Aramco

Waarom is dit belangrijk?
Dit partnership is financieel zeer lucratief voor de FIFA, maar roept ethische en ecologische vragen op. Aramco contrasteert sterk met FIFA's klimaatstrategie, gezien de toonaangevende rol van Aramco in CO2-uitstoot.In het nieuws. De deal met Aramco zou de FIFA naar verluidt ongeveer 100 miljoen dollar per jaar opleveren over een periode van tien jaar, waardoor Aramco de grootste sponsor ooit van de organisatie wordt.
- De Saoedische leider Mohamed bin Salman gaf eerder al toe dat het koninkrijk volop inzet op sportswashing, een praktijk waarbij bepaalde personen of entiteiten hun imago trachten op te poetsen door middel van positieve publiciteit, gelinkt aan sport.
Zoom in. Aramco’s jaarlijkse winst in 2022 was 161 miljard dollar, aanzienlijk meer dan die van Apple.
- De Climate Accountability Institute meldt dat Aramco sinds 1965 verantwoordelijk is voor 4 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot.
Zoom out. De bekendmaking van het nieuwe contract valt samen met start van de COP 28 volgende week, waar de focus ligt op het afbouwen van fossiele brandstoffen.
- De keuze van de FIFA contrasteert met haar eigen klimaatstrategie, die oproept tot bewustwording over klimaatverandering en investering in het milieu.
Samengevat. Het strategisch partnerschap tussen FIFA en Aramco markeert een zoveelste controversiële stap van de wereldvoetbalbond. Wie hoopte dat de grootste sportfederatie ter wereld ook over een moreel kompas beschikt, dwaalt. (cv)