Almaar maar vaker stoppen Belgische consumenten met aankopen doen bij bedrijven die milieuonvriendelijk leveren. De milieu-impact wordt steeds belangrijker, stipt Albert van Roekel aan. Hij is directeur bij Descartes Group (gespecialiseerd in technologie voor logistiek) en geeft toelichting waar je als bedrijf én consument op kunt letten.
Beluister hieronder het volledige interview met Albert van Roekel:
Het cijfer: Volgens Van Roekel neemt 38 procent van de consumenten een beslissing over een aankoop aan de hand van de milieu-impact bij bedrijven. Dat percentage is identiek in België en Nederland, zo blijkt uit het onderzoek van Descartes.
- Dit deel van de consumenten bepaalt dus op basis van het milieu-criterium, ook wat betreft het transport van het pakje, of ze al dan niet online zullen bestellen.
- “Consumenten zijn in sommige gevallen bereid om meer te doen voor het milieu, zeker bij het afhalen van boodschappen. Dat mag ook wat meer kosten. Maar het gaat om het tegengaan van verspilling. Je kunt een efficiëntere optie kiezen om producten thuis te bezorgen, door het laten bundelen van leveringen één keer in de week. Dat kan ook vaak goedkoper. Zo kan je als consument een impact hebben op het milieu. Er worden minder onnodige kilometers gereden”, stelt Van Roekel.
Een keuze op basis van milieu-impact
Ingezoomd: Van Roekel ziet nog mogelijkheden om de logistieke stroom milieuvriendelijker te maken.
- “Retailers laten je elk tijdslot kiezen dat je wenselijk is. Maar als de bestelling van mijn buurman geleverd wordt in de middag en ik kies zelf een tijdslot in de ochtend, dan moet een wagen twee keer komen. Als we dat inzichtelijk kunnen maken naar de consument toe, dan zijn veel consumenten bereid om een paar uur te wachten en dan een specifiek tijdslot te kiezen.”
- “Als je als bedrijf afhankelijk bent van vervoerders, dan kan het interessant zijn om meerdere opties aan te bieden. Bijvoorbeeld dat je thuis laat leveren via vervoerder X of Y of dat je je bestelling op een ophaalpunt kunt afhalen”, aldus Van Roekel. “In België is er heel veel interesse bij consumenten om daar gebruik van te maken. Het is belangrijk voor consumenten dat ze een keuze kunnen maken, en ook een groene keuze hebben.”
(evb)