Consument stuurt retailer in de richting van duurzaamheid: “Retourneren zo weinig mogelijk aanbieden”

Duurzaamheid is belangrijk voor de consument, dat blijkt uit een bevraging van Manhattan Associates. Webshops moeten beter doen, klinkt het. Business AM vroeg aan Pieter Van den Broecke, managing director bij Manhattan, hoe retailers dat concreet moeten aanpakken.


Beluister hier het volledige interview met Pieter Van den Broecke:


De essentie: De consument vindt dat retailers meer stappen moeten zetten om hun duurzaamheid te vergroten. Van den Broecke pleit voor duurzamere bezorging en minder retournering. Producten terugbrengen zou betalend moeten worden.

  • “Zeven op de tien consumenten vinden dat retailers hun activiteiten duurzamer zouden moeten maken, en daar ook uitgebreider en transparanter over zouden moeten communiceren”, geeft Van den Broecke aan. “De consument ervaart ook dat retailers nog meer stappen moeten zetten. Op zich is dat een heel goede trend, dat de consument de retailorganisaties stuurt. Als dat niet het geval zou zijn, dan denk ik niet dat die trend zich zou voortzetten.”
  • “Bedrijven kunnen aan de consument online kenbaar maken welke bezorgoptie de meest duurzame is. Dat zijn dan opties waar men aan een dichtstbijzijnde winkel kan leveren of men een bepaalde consolidatie kan doen van andere online orders voor andere klanten. Organisaties zouden tevens moeten proberen om retourneren zo weinig mogelijk te faciliteren. Dit kan gebeuren door heel goede productinformatie aan te bieden op de website en een retourkost aan te rekenen.”
  • “Men zou verschillende retouropties moeten aanbieden aan de consument. Ofwel terugsturen via een postpakket, ofwel terugbrengen naar een winkel. En dan eventueel geen kosten aan te rekenen voor die laatste optie. Maar retailers zouden ook zelf slimmer om moeten gaan met retourneren. Brengt men het product terug naar de winkel of naar het distributiecentrum om van daaruit het product weer commercieel beschikbaar te maken?”, vraagt Van den Broecke zich af.

(nd)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.