Wijnevenementen zitten in de lift. In Nederland heb je heuse wijnfestivals, zoals in Den Bosch, gebaseerd op de klassieke zomerfestivals die je bij ons vindt. Uiteraard staat op het wijnfestival de wijn centraal, met tal van proefmogelijkheden. Maar daar mag je ook een streepje muziek bij horen. Je hebt zelfs kampioenschappen druivenstampen. Nog nooit meegemaakt… maar dit triggert ons. Hou de nieuwsbrief dus in de gaten om te weten hoe dat ons vergaat op zo’n kampioenschap.
Het recent opgerichte klassieke muziekfestival ‘Festival STROOM’ springt op de trend van wijnbeleving. Zelf zeggen de organisatoren dat ze je willen meenemen naar unieke plekjes in de Scheldevallei tussen Antwerpen en Gent. Een muzikale ontdekkingstocht langs pittoreske dorpen, schitterende kastelen en nu ook wijndomeinen.
Naast de grote concerten spelen ze in op belevingsconcerten. Walsende wijnen! Met zo’n aankondiging kan het niet misgaan… Op wijngoed Rhode in Melle worden we verwacht voor de opvoering van 18u. De avondeditie later op de avond was al snel uitverkocht… “het leven is aan de rappen” zeggen ze wel eens in de volksmond, of je past je aan en gaat wat vroeger, flexibel als we zijn.
We nemen iemand mee die als een groentje in alle onschuld kan proeven, want die is geen wijnkenner en ook niet per se een klassieke muziekkenner. Bij aanvang krijgen we Belgische bubbels ingeschonken, die een mooie fijne parel toont, wat duidt op een kwaliteitsvolle wijn. In de neus treffen we appel, vlierbloesem en citrus aan. We denken aan een jonge, frisse schuimwijn. Dat komt zeker in de smaak onmiddellijk naar voor: heel fris, veel zuren en op het einde een bittere toets die op de tong blijft hangen. Over naar de compagnon: die kan het wel smaken maar tegelijk merkt hij ook de overmatige aanwezigheid van de zuren op en dat neigt toch te veel naar citroensmaak in deze bubbels. Dat doet ons concluderen dat de balans er niet helemaal is en er te veel zuren tintelen op de tong. Niets mis mee, maar niet helemaal naar onze smaak.
Een wijnconcert
Over naar het concert. Vanuit de wijnranken komen de vier muzikanten opgedoken, die ons meteen in de sfeer brengen om op de wijngaard een fijne tasting te beleven, begeleid door een wijnconcert. Die vier klarinettisten vormen het ‘Nieuw Amsterdams Klarinet Kwartet’ allen opgeleid aan het Conservatorium van Amsterdam. Tom Wolfs is de vinoloog van de groep. Zo combineert hij zijn beide passies: wijn en muziek. We krijgen mooie stukken muziek afgewisseld met weetjes over wijn. Wisten we dat Romeinse soldaten vroeger 2 liter rode wijn per dag dronken? En dat we vandaag gemiddeld 33 flessen drinken per persoon, per jaar?
De muzikanten gingen speciaal voor dit wijnconcert op zoek naar samenwerkingen met componisten-wijnliefhebbers om deuntjes te maken bij druiven. Guilermo Lago (Culemborg, oude wereld) en Perry Goldstein (New York, nieuwe wereld) componeerden ‘On vines and wines’. Acht smakelijke muziekstukjes bij een specifiek druivenras. Chenin Blanc begint zacht in de aanzet met iets meer gevaarlijke tonen naar het einde en Riesling komt met een heftige aanzet en hoge klanken, mogelijks de sprankel zoetzuur die je er soms in ontdekt.
Drie soorten druiven
Klaar voor een volgende wijn, de muzikanten schenken ook zelf de glazen vol terwijl Tom uitleg geeft over wat we in het glas krijgen. Op wijndomein Rhode telen ze drie verschillende soorten druiven: Solaris die afstamt van de Muscat druif, Johanniter die afstamt van de Riesling en Souvigner Gris die zijn oorsprong vindt bij de Cabernet Sauvignon. Hier gaan ze prat op het lokale, ze verbouwen hun eigen druiven en maken van die druiven wijn. Niets komt van een andere producent of wijngaard. In 2011 startten ze met het aanplanten van de eerste druiven en vandaag hebben ze een 5.000-tal wijnstokken.
Wat wij mogen proeven is de Johanniter. In de neus geeft deze wijn typische Riesling tinten: bloemen, een beetje honing maar ook wat kruidigheid. De wijnbouwers willen een gegarandeerde opbrengst en dit is een druif die hier goed groeit. In de smaak zit dit wel correct, dit is een lichte jonge wijn, maar neigt in de afdronk naar de zoetere kant. De smaken zaten niet heel erg verweven in elkaar maar gaven zich eerder één voor één naast elkaar prijs. Mogelijks geeft deze bij eten meer evenwicht.
Een drukke melodie
We gaan verder met de muziekstukjes bij de druivenrassen: Grenache had eerder een drukke melodie waarbij het soepele karakter van de druif duidelijk wordt, een mengmelodie… Syrah liet zich dan weer uitblinken in zwaardere klanken, met meer lage tonen om diepgang in een Syrahwijn te laten horen.
Een entertainer is Tom zeker en vast. Hij gooit er ook nog een muziekquiz blind proeven tegen aan waarbij iedereen mag rechtstaan en bij ieder fout antwoord je mag gaan zitten. Is dit een oude of jonge wijn? Is dit een wijn op het vat gerijpt of niet? Is dit een wijn van voor 2020 of niet? De rookie deed het beter dan jullie wijn insider. Wij pleiten voor verzachtende omstandigheden, de neus zette ons op het verkeerde been. De rode wijn had een heel heftige geur, geen subtiliteit, weinig fruit, een walm van geroosterd hout. Waardoor je zou denken dat deze wijn wat had gelegen. Maar niets was minder waar, slechts van 2020 en ja in de mond was dat snel duidelijk. Geen evolutie, te jong om echt goed op dronk te zijn en de vraag is of dat ooit zal komen. Uiteraard is dit een Belgische rode wijn en geen Spaanse waar je rode druiven in de volle zon staan. Maar toch, we hadden liever iets anders gehad, dan een te jonge wijn die ons geen aangenaam gevoel bezorgde.
Dit waren misschien walsende wijnen maar sommige met valse noot in de smaakbeleving. Het evenement op zich blijft als beleving wel overeind en de setting in de wijngaard maakt het fijn napraten. Tot we aangemaand worden plaats te maken voor de volgende groep. Alleen restte ons dan de vraag: waar is de dichtstbijzijnde bar? Ver!