Van financiële onzekerheid en geopolitieke spanningen tot de opmars van generatieve AI. Elke situatie komt met eigen uitdagingen. Veerkrachtige bedrijven slagen er meestal wel in om hiermee om te gaan. Om een dergelijk niveau van wendbaarheid te bereiken, is er wel meer nodig dan de implementatie van technologie of het creëren van een nieuw departement. Daarom zijn hier vier tips voor CIO’s om een veerkrachtige strategie uit te werken en altijd controle te behouden.
Bedrijfsleiders in de Benelux zijn het er bijna unaniem over eens: veerkracht is een cruciale component voor het succes van een organisatie. Toch denkt iets meer dan de helft (51 procent) dat ze vandaag niet over voldoende middelen beschikken om met disrupties om te gaan. Dat blijkt uit een rapport waarvoor SAS meer dan 2.400 directieleden uit de hele wereld bevroeg. Ook over de grenzen van de Benelux heen gaapt een grote kloof tussen de aspiraties van bedrijfsleiders en de realiteit in hun bedrijf.
De sleutel voor de oplossing van dit probleem zou wel eens in de handen van de CIO kunnen liggen. Dit zijn vier eenvoudige manieren voor CIO’s om veerkracht in de bedrijfsstrategie in te bouwen:
1. Beperk je technische schuld
Verouderde technologie is de belangrijkste reden waarom meer dan zeven op tien bedrijfsleiders in de Benelux moeite hebben om snel te schakelen. Vooral organisaties die van voor het digitale tijdperk dateren, slepen een technische schuld mee. Daardoor zijn ze niet in staat om het tempo van hun digital-native sectorgenoten te volgen en het belemmert ook hun kansen om nieuwe mensen te rekruteren. Toptalent geeft immers voorkeur aan bedrijven waarin ze een expert in moderne tools kunnen worden.
2. Vertrouw op je technologie
Over toptalent gesproken … In tegenstelling tot vroeger zijn veerkrachtige organisaties niet meer afhankelijk van enkele individuele ‘helden’ die alle kennis in pacht hebben en problemen tijdens gesprekken aan de waterkoeler oplossen. Een modern bedrijf geeft medewerkers vrijheid om te werken waar en wanneer ze willen. De kennis van de organisatie zit daarom in de technologie die mensen gebruiken, en niet in de hoofden van een paar prominente bedrijfsfiguren.
3. Leg je kritieke pijlers vast en geef prioriteit aan innovatie
Sommige bedrijven werken in silo’s, hebben een technische schuld of rijden zich vast in uitdagingen met betrekking tot de integratie en overdracht van data. In dat geval loont het om een stapje terug te zetten en na te gaan wat de kerntechnologieën zijn die ervoor zorgen dat je business blijft draaien.
4. Maak data en analytics voor iedereen toegankelijk
Zo’n 93% van de respondenten in de Benelux beschouwt data en analytics als essentiële tools om hun veerkracht te vergroten. Maak die data en inzichten dan ook algemeen beschikbaar. Als een individu in het bedrijf een model lokaal laat draaien en de informatie niet tot bij een besluitvormer geraakt, dan haalt de organisatie er totaal geen waarde uit. Met een analytics-platform creëer je een bedrijfssysteem waarop alle gebruikers in het bedrijf, ongeacht hun rol, kunnen samenwerken. Van businessanalisten tot ICT-experts en data scientists. Een goede oplossing neemt data-analyse uit de handen van die enkele individuele helden, zodat iedereen ermee aan de slag kan gaan.
Data en analytics zorgen ervoor dat we altijd alert blijven, ook in onzekere tijden. Het is de belangrijkste basis voor een sterk gameplan waarmee je in elke situatie kunt schakelen en veerkrachtig genoeg bent voor de uitdagingen van morgen. Om na te gaan waar jouw bedrijf vandaag staat, kan je met deze test alvast je veerkracht evalueren.
Jay Upchurch is Executive Vice President & Chief Information Officer bij SAS