Het vertrouwen in het nieuws en de media is wat gezakt bij de Vlaming, dat blijkt uit onderzoek. De verklaringen zijn echter logisch. Business AM sprak erover met Ike Picone, professor journalistiek en media aan de VUB.
Beluister hier het volledige gesprek met professor Picone:
De essentie: Het vertrouwen in nieuws zakt, maar is te verklaren door meer nieuwsconsumptie tijdens de coronapandemie. Het vertrouwen in nieuwsmerken ligt hoger. De Vlaming maakt steeds vaker een onderscheid tussen informatie en desinformatie.
- Picone: “Het vertrouwen in nieuws in het algemeen is nu terug op het niveau van voor de coronapandemie. De pandemie zorgde voor een boost in nieuwsgebruik en ook in het vertrouwen ervan. Nu zien we de neergang daarvan: mensen hebben een teveel aan nieuws gehad in die periode, maar vooral een teveel aan negatief nieuws. Een andere reden is de slechtere conjunctuur. De energieprijzen zijn gestegen en er is polarisatie in de politiek. Traditioneel heeft dit ook een impact op het vertrouwen in de instellingen en de media.”
- “Er is een paradox waarbij het vertrouwen in nieuws op sociale media stukken lager ligt dan het vertrouwen in de nieuwsmerken. En toch zien we dat sociale media een steeds belangrijke nieuwsbron wordt. Bij jongeren is dat zelfs al de belangrijkste nieuwsbron. Net daar vinden we ook meer desinformatie en meer polariserende berichten. Mensen worden daarmee steeds meer geconfronteerd en dat kan wel een rol spelen.”
Kanaliseren van desinformatie
- “Men vroeg ook naar manieren waarop mensen proberen om de nieuwsstroom te managen. Een kleine 50 procent probeert al om bepaalde mensen te ontvolgen of bepaalde andere ingrepen te doen in hun nieuwsflow”, geeft de professor aan. “Bijvoorbeeld door nieuwsmedia te volgen waar ze van uit kunnen gaan dat dat betrouwbare informatie is. Mensen proberen de stroom van informatie en desinformatie wat te kanaliseren.”
- “Het vertrouwen in de nieuwsmerken is een stuk hoger dan in nieuws in het algemeen. Merken vormen in Vlaanderen toch nog een baken van betrouwbare informatie, dat ook zo gepercipieerd wordt. Misschien kunnen zij dat vertrouwen ook omzetten door aanwezig te zijn op sociale media, om zo een stukje sociale verantwoordelijkheid te nemen.”