Toyota gaat de strijd met Tesla aan en wil binnen de komende drie jaar 1,5 miljoen elektrische wagens verkopen

Toyota gaat de strijd met Tesla aan en wil binnen de komende drie jaar 1,5 miljoen elektrische wagens verkopen
Enkele topmensen bij Toyota, waaronder Koji Sato, Kazuaki Shingo en Yoichi Miyazaki – Getty Images

Tesla is momenteel de dominante speler op de markt van elektrische wagens. Al ziet Musks bedrijf het aantal concurrenten fors toenemen. Voornamelijk in China steken verschillende wagenproducenten Tesla naar de kroon. Nu gooit ook de Japanse wagenbouwer Toyota zich in de strijd.

De essentie: Toyota heeft zijn plannen onthuld om de absolute nummer 1 op de markt van de elektrische wagens te zijn.

  • Het geheime wapen: de nieuwe generatie “high-performance” batterijen, die het bereik (tot 1000 kilometer) en de prestaties van de toekomstige elektrische auto’s van Toyota aanzienlijk kunnen verbeteren.
    • De batterijen zullen een actieradius hebben die bijna twee keer zo lang is als die van Tesla’s Model Y (530 km), momenteel de best verkochte elektrische auto ter wereld.
    • Toyota is van plan om verschillende batterijen te ontwikkelen: één zal in 2026 op de markt komen. Die zal onder meer lichter zijn dan haar voorgangers. Voorts zal die batterij 20 procent goedkoper zijn dan de Toyota BZ4X-batterij, merkt het persagentschap Bloomberg op.
    • Een lithium-ijzerfosfaatbatterij, gepland voor 2026 of 2027, zal het prijskaartje met 40 procent verlagen in vergelijking met de BZ4X.
    • Daarna, in 2027 of 2028, zal Toyota beginnen met de productie van voertuigen met nikkelrijke kathodes, die “nog meer autonomie en kostenbesparingen” bieden, zonder de details te onthullen.
  • De nieuwe CEO van Toyota, Koji Sato, heeft ook gezegd dat hij een methode zal ontwikkelen voor massaproductie van zogenaamde solid-state batterijen, die hij tegen 2027-2028 op de markt wil brengen.
  • “De ontwikkeling en productie zullen klaar zijn wanneer er vraag is naar 1,5 miljoen eenheden”, zei hij volgens Reuters, vol vertrouwen dat Toyota zijn doelstelling om tegen 2026 zoveel elektrische voertuigen te verkopen, zal halen.
  • Toyota is ook van plan om tegen die tijd 10 nieuwe modellen van elektrische voertuigen te lanceren en tegen 2030 3,5 miljoen elektrische wagens per jaar te verkopen.
  • Dat zijn ambitieuze doelstellingen als we ons baseren op Toyota’s huidige verkoop: 38.000 elektrische voertuigen werden geleverd in het fiscale jaar dat eindigde in maart.

Toyota gaat de strijd aan met Tesla

Concurrentiestrijd: De nieuwe batterijen van Toyota zullen het daglicht pas zien in 2026. Ondertussen blijft Tesla de markt domineren.

  • De Tesla-modellen zijn wereldwijd de meest populaire elektrische wagens, behalve in China, waar de concurrentie met lokale fabrikanten hevig is.
  • De Chinese fabrikanten kijken ook in de richting van Europa: vooral het succes van BYD illustreert de groei van die duurzame voertuigen in onze regio. Dat zijn nieuwe rivalen waar Toyota rekening mee moet houden.
  • Bovendien heeft het Japanse merk geen details gegeven over de fabricagekosten van dergelijke batterijen, en beweert het alleen dat die “moeten worden verlaagd”: we weten dus niet wat de verkoopprijs van de toekomstige Toyota-auto’s zal zijn, op een moment dat Tesla de verkoopprijzen naar beneden heeft bijgesteld en verschillende concurrenten dwingt hetzelfde te doen.
  • CTO Hiroki Nakajima zelf temperde het optimisme van zijn bedrijf: “Er is een redelijke basis voor het doel van 3,5 miljoen eenheden in 2030, maar dat is ook nog ver in de toekomst. Het is waar dat we nog steeds proberen in te schatten hoe haalbaar dat is.”

(ns)

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.