Tupperware dicht bij faillissement? Iconisch merk meldt “substantiële twijfel” over zijn financiën

Het beroemde merk Tupperware, dat de soortnaam is geworden voor “opbergdoos voor levensmiddelen”, staat op instorten. De koers van het aandeel is sinds vorige week vrijdag met meer dan 40 procent gedaald.

In het nieuws: een zorgwekkend document dat afgelopen vrijdag aan de Amerikaanse autoriteiten is overhandigd.

  • “Er is aanzienlijke twijfel over het vermogen van het bedrijf om zijn activiteiten in de nabije toekomst voort te zetten”, merkt Tupperware op in het document, dat is ingezien door CNN Business. Het bedrijf zegt dat dit een “aanhoudende zorg” is en dat het wanhopig op zoek is naar financiering. Anders zou het niet over “voldoende liquiditeit beschikken om zijn activiteiten te financieren”.
  • Het overweegt ook om personeel te ontslaan of “zijn vastgoedportefeuille te herzien” om geld te besparen.

De beurs reageert: Tupperware-aandelen tuimelden als reactie op het document met meer dan 40 procent naar beneden.

De context: een merk in moeilijkheden.

  • In november 2022 had Tupperware de “aanhoudende vrees” over zijn toekomst al uitgesproken. Ook in die maand verloor het aandeel meer dan 40 procent van zijn waarde. In een jaar tijd is het hierdoor in totaal met zo’n 90 procent gedaald.
  • Het iconische merk zit al langere tijd ernstig in de problemen. Het zou met name moeite hebben een nieuw publiek, zoals jongeren, aan te trekken.
    • Het heeft de afgelopen jaren verschillende nieuwe producten en projecten gelanceerd, zoals de ruime aanwezigheid in Amerikaanse supermarkten (een primeur in 2022, na bijna 80 jaar bestaan). Maar het jonge publiek heeft desondanks geen interesse in de producten van het merk.
  • Ook het aantal particuliere verkopers van Tupperware zou teruglopen, aldus Neil Saunders, specialist van GlobalData Retail, geciteerd door CNN. Het merk maakte in het verleden naam met particuliere wederverkopers die van deur tot deur gingen en “Tupperware parties” organiseerden, maar die tijd ligt in een ver verleden achter ons.
  • Volgens Saunders heeft Tupperware ook zijn imago als “innovatief merk” verloren.

In de toekomst: risico op faillissement?

  • Volgens Saunders bevindt het merk zich in een “precaire” situatie. Maar de CEO van het concern, Miguel Fernandez, is vol vertrouwen. “Tupperware is begonnen aan een proces om zijn bedrijf te keren en vandaag markeert een kritieke stap in het beheer van zijn kapitaal en liquiditeit,” zei hij in een persbericht. “Het bedrijf doet er alles aan om de impact van de recente gebeurtenissen te verzachten en we nemen onmiddellijk stappen om bijkomende financiering te zoeken en onze financiële positie te verbeteren.”

(fjc)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.