Mickey Mouse valt binnenkort in het publieke domein, waardoor er griezelige varianten kunnen opduiken. Wat gaat Disney doen?

Mickey Mouse valt binnenkort in het publieke domein, waardoor er griezelige varianten kunnen opduiken. Wat gaat Disney doen?
(Joseph Prezioso/Anadolu Agency via Getty Images)

Disney zal binnenkort zijn auteursrechten op Mickey Mouse deels verliezen. Betekent dit dat iedereen straks met de beroemdste muis kan doen wat hij wil?

Waarom is dit belangrijk?

Bijna een eeuw na zijn geboorte, zal Mickey Mouse door de vingers van Disney glippen. Maar de entertainmentgigant is van plan zijn iconische muis te blijven beschermen. En dat kan leiden tot rechtszaken.

De essentie: De copyrights van Disney op de eerste Mickey Mouse vervallen in minder dan een jaar: vanaf 1 januari 2024 behoort de beroemde muis tot “het publieke domein”.

De details: Het gaat niet om de Mickey die we vandaag kennen.

  • Het auteursrecht dat gaat vervallen slaat op de allereerste versie van het personage: die uit de korte film Steamboat Willie.
  • Deze zwart-wit cartoon uit 1928 toont een wat andere Mickey dan de altijd lachende muis met witte handschoentjes die we nu kennen: zijn ogen hebben geen pupillen, zijn staart is langer en hij spreekt niet.

Wat zegt de wet?

De gevolgen: Juridische gevechten liggen in het verschiet.

  • Het vervallen van Disney’s copyright op de eerste versie van Mickey betekent dat Steamboat Willie kan worden uitgebracht zonder Disney’s toestemming en zelfs kan worden doorverkocht door derden. Maar, zoals de New York Times opmerkt, is dit niet echt relevant omdat Disney de tekenfilm 13 jaar geleden zelf gratis beschikbaar maakte op YouTube.
  • De vraag is eerder of iedereen het figuurtje zal kunnen gebruiken om nieuwe verhalen mee te creëren, of het te gebruiken voor merchandising. Dit is waar Disney een ander wapen kan gebruiken: het merkenrecht.
  • Dat merkenrecht moet voorkomen dat de identiteit van een bedrijf verward wordt met een ander bedrijf. Wat Disney argumenteert: omdat de afbeelding van Mickey rechtstreeks naar Disney verwijst, kan je er niet mee doen wat je wilt, het feit dat het copyright vervalt, verandert daar niets aan.
  • Sommigen zullen aanvoeren dat de Mickey uit 1928 niet automatisch aan het bedrijf doet denken, maar Disney heeft dit voorzien: al meer dan 15 jaar bevat een van zijn logo’s een kleurenversie van het oorspronkelijke personage. “Sinds Mickey Mouse voor het eerst verscheen in de korte film Steamboat Willie in 1928, hebben mensen het personage geassocieerd met authentieke Disney-verhalen, ervaringen en producten”, zegt de entertainmentreus.
Mickey Mouse in 1928 – foto LMPC via Getty Images

Het precedent: Winnie the Pooh

De mogelijke gevolgen: Een horrorversie van Mickey.

  • Om de originele versie van Mickey Mouse te kunnen gebruiken, mag het nieuwe gebruik niet worden gezien als afkomstig van Disney, zeggen experts.
  • Een mogelijk discussiepunt wordt: mag een griezelversie van Mickey Mouse? Dat is immers duidelijk buiten het traditionele register van Disney. Er bestaan overigens vandaag al tal van clipjes met gruwelversies van de kindervriend op YouTube.
  • Een actueel voorbeeld laat zien wat er met Mickey zou kunnen gebeuren: Winnie-the-Pooh: Blood and Honey. Disney verloor zijn auteursrecht op Winnie the Pooh op 1 januari 2022. Een Britse horrorfilm rond de beer komt dit jaar uit. Disney kon het merkenrecht niet afdwingen om te voorkomen dat de film werd gemaakt en uitgebracht.

(evb/as)

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.