Aantal Duitse steden wil lage emissiezones weer afschaffen; doelstelling is bereikt

In de Duitse deelstaat Baden-Württemberg koesteren verscheidene gemeentebesturen plannen om een aantal lage emissiezones op te heffen. De luchtkwaliteit zou in de betrokken zones een duidelijke verbetering hebben laten optekenen. Onder meer de gemeentebesturen van Karlsruhe, Heidelberg, Schwäbisch-Gmünd, Wendlingen en Balingen overwegen om de zones te schrappen. Op sommige locaties zijn de zones al sinds veertien jaar operationeel.

Waarom is dit belangrijk?

Meestal zijn lage emissiezones bedoeld om de vervuiling door het autoverkeer in bepaalde, vaak drukke, stedelijke gebieden te beperken. In sommige zones worden vervuilende voertuigen niet langer toegelaten, terwijl in andere gebieden een snelheidsbeperking van 30 kilometer per uur geldt. Lage snelheden leiden immers tot minder uitstoot.

Doelstelling bereikt: Lokale autoriteiten voeren aan dat de introductie van de zones op vele plaatsen hun doel al hebben bereikt, waardoor ze overbodig zouden zijn geworden.

  • “De niveaus van de uitstoot van koolstofdioxide en stikstofmonoxide zijn al gedaald, omdat de meest vervuilende voertuigen al uit het verkeer zijn verdwenen en zijn vervangen door modernere exemplaren, die minder energie verbruiken en minder uitstoot produceren”, luidt het daarbij.
  • Nog slechts een verwaarloosbaar aantal wagens, onder meer van buitenlandse bezoekers of inwoners van landelijke gebieden, zou dan ook door het verbod worden geraakt.
  • De initiatieven van de gemeentes genieten ook de steun van de regering van de deelstaat van Baden-Württemberg.
    • Een woordvoerder van het ministerie van Verkeer van de deelstaat merkte op dat de zones niet langer nodig zijn om de vervuiling te beperken.
    • Bovendien wordt opgemerkt dat het eigenlijke probleem wordt veroorzaakt door wagens die minstens vijftien jaar oud zijn.
      • Het merendeel van die vloot auto’s zal tegen het einde van dit decennium definitief uit het verkeer zijn verdwenen.

Strengere normen op komst: Er is echter ook heel wat kritiek op de plannen om de lage emissiezones af te schaffen.

  • Milieugroepen wijzen daarbij naar de intenties van de Europese Commissie om de uitstootnormen voor koolstofdioxide en stikstofmonoxide nog verder aan te scherpen.
    • Volgens de huidige planning zou de Europese Commissie de normen voor stikstofdioxide tegen eind dit decennium tot 20 microgram per kubieke meter lucht willen herleiden.
    • Dat zou bijna een halvering betekenen tegenover het huidige niveau, dat 40 microgram per kubieke meter lucht bedraagt.
  • De milieugroep Deutsche Umwelthilfe heeft al aangekondigd tegen de plannen voor de afschaffing van de lage emissiezones in verzet te zullen gaan.
    • “We zullen alle manieren onderzoeken om te voorkomen dat Baden-Württemberg de lage emissiezones opheft”, merkte Jürgen Resch, directeur van Deutsche Umwelthilfe, op.
    • “De opheffing van deze uitstootarme zones zou een bijzonder slecht signaal zijn naar de rest van de wereld.”
  • Tegenstanders van de afschaffing van de lage emissiezones merken tevens op dat het European Environmental Agency al heeft duidelijk gemaakt dat het wegvervoer in de steden de grootste bron van luchtverontreiniging is.

(fjc)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.