Gaat Elon Musk Starlink toch naar de beurs brengen? “Dat zou een logische beslissing zijn”

Er doen geruchten de ronde dat Tesla-baas Elon Musk Starlink wil afsplitsen van zijn ruimtevaartbedrijf SpaceX. Bedoeling zou zijn om het satellietnetwerk naar de beurs te brengen. Die stap kan noodzakelijk zijn om meer investeringskapitaal aan te trekken.

Het analysebedrijf CCS Insight zegt in een rapport dat Starlink zou kunnen worden afgesplitst van SpaceX met het oog op een beursgang. “Die deal zou al tegen 2025 rond kunnen zijn”, klinkt het.

“We denken dat zo’n stap volkomen logisch is,” zegt Ben Wood, hoofd onderzoek bij CCS Insight, in een interview met de Amerikaanse nieuwssite CNBC. “Starlink zal stevig moeten investeren om het satellietnetwerk verder uit te breiden.”

Musk zei net het tegenovergestelde

Hoewel de analyse van CCS Insight relevant lijkt, moet worden opgemerkt dat die in tegenspraak is met de plannen van Musk. De miljardair liet in juni in een e-mail aan de werknemers van SpaceX weten dat een beursgang van Starlink vóór 2025 “onwaarschijnlijk” was. Hij wil naar eigen zeggen er eerst voor zorgen dat het alles binnen het bedrijf volledig op punt staat. “Alles moet vlot verlopen, waardoor we dan betere voorspellingen kunnen doen”, aldus Musk.

Vraag blijft natuurlijk in welke mate we de uitspraken van de miljardair blindelings mogen geloven. Het zou niet de eerste keer zijn dat Musk plotsklaps van gedachten veranderd. Denk bijvoorbeeld aan de overname van Twitter. Eerst wou hij het bedrijf overnemen om vervolgens op zijn stappen terug te keren. Intussen heeft Musk bevestigd dat hij het socialemediaplatform toch zal inlijven.

CNBC merkt ook op dat de SpaceX-baas enkele jaren geleden had gezegd dat een beursgang van Starlink veel eerder zou kunnen plaatsvinden. In 2019 schatte hij bijvoorbeeld dat het mogelijk zou zijn “binnen de komende drie jaar.”

(ns/bg)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.