Model Y schaart zich bij populairste autotypes van de wereld

Het Model Y van de Amerikaanse autobouwer Tesla zal zich dit jaar wellicht bij de vijf populairste autotypes van de wereld scharen. Dat blijkt uit een rapport van Bloomberg New Energy Finance. De top blijft echter voorlopig nog altijd stevig in handen van de Japanse constructeurs.

Tesla maakt in de publicatie van zijn verkoopcijfers tussen zijn types Model 3 en Model Y geen onderscheid, maar uit schattingen kan worden afgeleid dat de Amerikaanse constructeur tijdens het derde kwartaal van dit jaar ongeveer 200.000 exemplaren (Model Y) heeft verkocht”, benadrukt Bloomberg.

“Na drie kwartalen staat de verkoop van het type nu op meer dan 500.000 exemplaren. Dit betekent dat de jaarverkoop dicht in de buurt komt van de voorspellingen die wij eerder dit jaar hebben gedaan.” Bloomberg had daarbij geraamd dat Tesla dit jaar in totaal nagenoeg 800.000 exemplaren van het Model Y zou verkopen.

Ford

“Dat cijfer is voldoende om zich comfortabel bij de vijf populairste autotypes van de hele wereld te scharen”, voert Bloomberg nog aan. “Op weg naar die top springt het Model Y over een aantal bekende namen. Dat geldt onder meer voor de F-150 van Ford, waarvan vorig jaar 562.000 eenheden werden verkocht. Het lijkt er echter op dat de F-150 tijdens het derde kwartaal door het Model Y is ingehaald.”

“Ford heeft de jongste tijd weliswaar zijn investeringen in elektrische mobiliteit gevoelig opgevoerd, maar de positiewissel moet toch een beetje schokkend zijn voor een aantal leidinggevenden van het bedrijf. Vier jaar geleden dreef een van de toplui van Ford met Tesla nog de spot. De man voerde aan dat Ford in vier uur tijd ongeveer evenveel auto’s produceerde als Tesla op een hele week.”

“Er moet wel bij gezegd worden dat de verkoop van de F-150 grotendeels tot Noord-Amerika beperkt blijft, terwijl het Model Y wereldwijd op de markt wordt gebracht. In Noord-Amerika voert de F-150 nog steeds de verkoopstatistieken aan en dat zal vermoedelijk ook de volgende jaren het geval blijven.”

Hogerop in de rangschikking komt duidelijk de dominantie van de Japanse merken naar voren. De verkoop van de Nissan Sentra, de Toyota Camry en de Honda HR-V situeerde zich vorig jaar tussen de niveaus van 670.000 en ruim 693.000 eenheden. “Het zal de volgende maanden duidelijk moeten worden of het Model Y er dit jaar al in zal lukken om ook die types achter zich te laten”, merkt Bloomberg nog op.

Corolla

De top drie – bestaande uit de Toyota RAV4 (1,1 miljoen), Toyota Corolla (1,1 miljoen) en Honda CR-V (903.000) – zal volgens Bloomberg voorlopig voor het Model Y nog wel onbereikbaar blijven. “De Corolla voert al jaren de wereldwijde ranglijst aan”, zeggen de analisten.

“Het zal niet gemakkelijk zijn om dat model van de troon te stoten, vooral omdat dit type zich in een heel andere prijscategorie situeert. Voor een Toyota Corolla moet ruim 20.000 dollar worden betaald, maar bij het Model Y loopt die prijs op tot meer dan 60.000 dollar. Het blijft de vraag of met een dergelijke prijs een verkoop van een miljoen wagens per jaar haalbaar zal zijn.”

“Ook de macro-economische omstandigheden zullen mogelijk in het nadeel van het Model Y kunnen werken”, zegt Bloomberg nog. “De hogere rentetarieven, dalende vastgoedprijzen en de onrust op de aandelenmarkt zullen wellicht op grote aankopen wegen.”

“Tijdens de pandemie werd een sterke verkoop van duurdere elektrische modellen geregistreerd. Vele werknemers slaagden er immers in hun tewerkstelling te behouden, terwijl hun uitgaven verminderden en de waarde van hun vastgoed en aandelenportefeuilles door de stimulerende maatregelen van de overheden en centrale banken stegen.”

“Het klimaat is nu echter heel anders en het moet nog blijken op welke manier het topsegment van de automarkt zich zal houden. Toch vormen de cijfers een duidelijk signaal van de onomkeerbare opmars van de elektrische wagens.”

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.