Zijn traditionele horloges terug van weggeweest? Dit is hoe Swatch de strijd aangaat met smartwatches

Swatch lanceerde in het voorjaar de MoonSwatch, een horloge dat geïnspireerd werd door de Omega Speedmaster, ofwel de Moonwatch. Die naam heeft het te danken aan astronaut Buzz Aldrin, die er een droeg tijdens de eerste maanlanding.

Maar voor de meeste mensen is een echte Moonwatch onbetaalbaar. Het wereldberoemde model kost immers zo’n 7.000 euro. De MoonSwatch daarentegen heeft een prijskaartje van zo’n 250 euro. Omega en Swatch sloegen de handen in elkaar om het horloge op de markt te brengen.

De MoonSwatch is gemaakt uit plastiek en biokeramiek en is beschikbaar in elf verschillende kleuren. Ze stellen elk een van de belangrijkste hemellichamen in ons zonnestelsel voor. Buiten de negen planeten (Swatch behandelt Pluto als een planeet, hoewel het die noemer in 2006 verloor) worden ook horloges die de maan en de zon representeren, aangeboden.

Geen smartwatch

Wat opvallend is, is dat het niet om een smartwatch gaat, maar om een gewoon kwartsuurwerk. Dat terwijl smartwatches stilaan de wereld overnemen, terwijl de verkoop van gewone horloges afneemt. Toch heeft de MoonSwatch het bedrijf intussen geen windeieren opgeleverd. Het horloge, dat intussen al zeven maanden op de markt is, bleek bijzonder populair. 

In juli, toen het zijn halfjaarlijkse resultaten bekendmaakte, bleek hoe groot de impact was. De verkoopcijfers van Swatch Group, waarbij ook luxemerk Omega hoort, zouden zijn gestegen met 7,4 procent door de MoonSwatch. 

“De vraag, die dagelijks toeneemt op de markten, overtreft momenteel ruimschoots het beschikbare product. Kort na levering zijn deze producten al uitverkocht”, staat er te lezen in het rapport. Ook de luxueuze Speedmaster Moonwatch zou het bijzonder goed doen. Het bedrijf spreekt dan ook van een “fenomenaal succes”.

Hoge prijzen op tweedehandsmarkt

Door de hoge vraag is het nu, zeven maanden na de lancering, nog altijd niet evident om een MoonSwatch aan te schaffen. Dat terwijl het niet om een beperkte oplage gaat. Het horloge is enkel te koop in de fysieke winkels van Swatch en kan dus niet zomaar online worden besteld. 

Dat heeft ervoor gezorgd dat de prijs van het horloge op de tweedehandsmarkt de hoogte is ingeschoten. Op sommige tweedehandssites, zoals Chrono24 en 2dehands.be, worden de horloges soms voor honderden euro’s meer verkocht dan de originele aankoopprijs. 

Swatch wil nu verder profiteren van het enorme enthousiasme voor horloges met een ruimtethema. Op 27 september bracht het om die reden de Omega Speedmaster X-33 Marstimer uit. Dat horloge, dat voor een prijs van zo’n 7.100 euro over de toonbank gaat, toont niet enkel hoe laat het is op aarde, maar ook op Mars. 

(fjc)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.