De Aeroporto di Roma Fiumicino Leonardo da Vinci breidt zijn activiteiten over twee jaar uit met vluchten van evtols, elektrische vliegtuigen die vertikaal kunnen opstijgen en landen. Dat is bekend gemaakt tijdens tests die het Duitse bedrijf Volocopter, fabrikant van evtols, op de Italiaanse luchthaven heeft uitgevoerd. Fiumicino krijgt daarmee de eerste vertiport van Italië.
De testvlucht wordt bestempeld als de voorloper van de ontwikkeling van een volwaardig ecosysteem voor stedelijke luchtmobiliteit in de Italiaanse hoofdstad.
Vooruitgang
Volocopter stelde een jaar geleden zijn evtol voor de eerste keer in Italië voor. “De voorbije twaalf maanden is er terzake een aanzienlijke vooruitgang geboekt”, merkte Christian Bauer, commercieel directeur van Volocopter, op.
“Onder meer werden vluchttechnologieën en het ontwerp van de vertiports verder verfijnd. Daarnaast werd ook gewerkt aan de regelgeving die nodig is om de eerste evtol-diensten tussen de luchthaven het het centrum van Rome mogelijk te maken.
Aeroporto di Roma en Volocopter kregen bij de ontwikkeling van het project ook steun van UrbanV en Atlantia. Tijdens de tests voerde de piloot van de Volocopter een vlucht uit van vijf minuten. De airtaxi, die plaats biedt aan twee personen, vloog daarbij op een hoogte van veertig meter aan een snelheid van ongeveer 40 kilometer per uur.
Volocopter merkt op voor de testvlucht met de evtol van de bevoegde Italiaanse autoriteiten – de Ente Nazionale per l’Aviazione Civile en Ente Nazionale Assistenza al Volo – alle benodigde vergunning te hebben gekregen.
De elektrische luchttaxi van Volocopter is ontworpen om passagiers snel en emissievrij door een stedelijke omgeving te laten reizen. Daarbij moeten de services van de evtols een alternatief bieden voor drukbezette traject over het land of over het water.
“De eigenschappen van de aerotaxi weerspiegelen de wil van Atlantia en Aeroporti di Roma om een voortrekkersrol te spelen bij de ontwikkeling van de stedelijke mobiliteit voor het publiek”, voerde Marco Troncone, chief executive van de Romeinse luchthaven, aan.
Tewerkstelling
Recente studies van het European Aviation Safety Agency (Easa) en het McKinsey Centre for Future Mobility tonen aan de markt voor stedelijke luchtmobiliteit in Europa tegen eind dit decennium een waarde van ongeveer 4,2 miljard euro per jaar zou bereiken.
Dat pakket omvat onderzoek en ontwikkeling, de fabricage van de airtaxi’s, de operationele activiteiten en de aanleg van benodigde infrastructuur. De sector zou bovendien aan 90.000 mensen werk kunnen bieden, zonder de tewerkstelling in de productie van de evtols mee te tellen. Volgens de studie is Rome in Italië een van de meest geschikte steden om evtol-services aan te bieden.
De vertiport op Fiumicino heeft een oppervlakte van 5.500 vierkante meter en is ontworpen om niet alleen vliegtests uit te voeren, maar ook procedures voor de grondafhankeling te ontwerpen. De site beschikt over een overdekte hangar en een landingszone. De vertiport biedt tevens mogelijkheden om diverse laadtechnologieën – snelladen of het wisselen van batterijen – uit te testen.