Lilium wil 400 evtols per jaar leveren; bedrijf verwacht snel eerste voorafbetalingen

Het Duitse bedrijf Lilium Air Mobility, fabrikant van luchttaxi’s, bereidt zich voor op de uitbouw van een industriële productiecapaciteit. Daarbij zou in eerste instantie op een productie van ongeveer 400 evtols – elektrische voertuigen die horizontaal kunnen opstijgen en landen – per jaar worden gemikt. Dat heeft Klaus Roewe, de nieuwe chief executive van het Duitse bedrijf gezegd.

Lilium wil zich met zijn activiteiten richten op het vervoer op korte afstanden. Het bedrijf is ervan overtuigd dat evtols op die trajecten, die momenteel vooral door het autoverkeer worden gebruikt, een interessant alternatief kunnen vormen. Evtols kunnen immers op het gebied van verkeerscongestie en uitstoot belangrijke troeven voorleggen.

Marktaandeel

Lilium bevindt zich echter in een sector waarin een brede waaier startups voor marktaandeel strijden. Bovendien is ook het verkrijgen van vergunningen voor de technologie een belangrijke uitdaging, net zoals de zoektocht naar financiering die innovaties kan ondersteunen.

“Al deze elementen hebben een zware druk op de sector gelegd”, merkt het persbureau Reuters op. “Dat heeft ook Lilium moeten ervaren. De aandelen van het Duitse bedrijf hebben sinds begin dit jaar al 73 procent van hun waarde moeten inleveren.”

Klaus Roewe, een gewezen topman van de Europese vliegtuigbouwer Airbus, zegt plannen te hebben om op korte termijn een productiecapaciteit voor 400 evtols per jaar op te zetten. Op het ogenblik dat de vraag toeneemt, zal Lilium volgens hem bovendien die capaciteit ook verder optrekken.

Roewe liet echter verstaan dat die volgende uitbreidingen wellicht niet in Duitsland zouden worden voorzien, maar op andere markten, die mogelijk immers een grotere vraag zouden kunnen weerspiegelen.

Florida

Lilium zou onder meer plannen hebben om in de Amerikaanse staat Florida onder eigen naam een regionaal vervoersnetwerk uit te bouwen. Daarnaast wordt gerekend op inkomsten uit de verkoop van evtols aan bedrijven die zelf een vloot willen uitbouwen voor het aanbieden van vervoer voor personen en vracht.

Klaus Roewe, die begin augustus mede-oprichter Daniel Wiegand als chief executive van het bedrijf opvolgde, zegt daarbij volgend jaar de eerste vooruitbetalingen te verwachten. Dan worden immers al een aantal voorlopige bestellingen van potentiële klanten verwacht.

Onder meer de elektrische batterijen kunnen een probleem vormen voor de certificering van evtols. In februari twee jaar geleden werd een demonstratiemodel door een batterijbrand vernietigd. Dat leidde tot vertragingen in de tests van de technologie.

Klaus Roewe zegt echter ervan overtuigd te zijn dat de oplaadbare lithiumbatterijen die het Duitse bedrijf momenteel gebruikt, aan alle gestelde vereisten op het gebied van regelgeving en prestaties zullen voldoen.

(bg)

Meer