Uit cijfers van het betaalbedrijf Bancontact Payconiq Company blijkt dat we almaar vaker een beroep doen op onze smartphone om te betalen. Tussen januari en augustus 2022 betaalden we ruim 171 miljoen keer met de Payconiq by Bancontact-app of een bancaire app die de mobiele betaaloplossingen van Bancontact en/of Payconiq heeft geïntegreerd. Dat is een stijging met 37 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Betalen met een smartphone heeft een stevige opmars gemaakt tijdens de coronapandemie, en zelfs na de gezondheidscrisis blijft de digitale betaaloplossing aan populariteit winnen. Gedurende de eerste acht maanden van dit jaar heeft Bancontact Payconiq Company 171 miljoen betalingen met de betaalapp geregistreerd. Dat is een stijging met 37 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, toen het aantal mobiele betalingen afklokte op 125 miljoen.
“Vergeleken met de eerste coronaperiode (januari – augustus 2020) is de groei nog veel explosiever: op amper twee jaar tijd zijn we 131 procent meer mobiel gaan betalen”, merkt het bedrijf op in een persbericht. “De smartphone is onze nieuwe portemonnee geworden.”
Mobiel betalen op festivals
Uit de cijfers van Bancontact Payconiq Company blijkt ook dat festivalgangers meer en meer mobiel betalen. Zo kon je dit jaar op bijna zestig festivals en zomerbars betalen met een QR-code. Ter vergelijking: in 2017 stond de teller op negen. Ook voor onderlinge betalingen doen we almaar vaker een beroep op de Payconiq by Bancontact-app. Van januari tot en met augustus gaat het om bijna 28 miljoen betalingen tussen vrienden, een stijging met 62 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Bancontact Payconiq Company voegt eraan toe dat ook meer en meer handelaars de QR-code van Payconiq aanbieden. Vandaag staat de teller op meer dan 61.000. Dat is een toename met zo’n 16.000 in vergelijking met vorig jaar. “De klant hoeft alleen maar met zijn smartphone de QR-code van Payconiq te scannen op een sticker, betaalterminal of kassascherm”, verduidelijkt het betaalbedrijf.
Dat aantal zal naar alle waarschijnlijkheid nog verder toenemen. We mogen immers niet vergeten dat handelszaken sinds juli minstens één elektronische betaaloptie, zoals de Payconiq by Bancontact-app, moeten aanbieden.
Contactloos betalen
Nog een tendens uit de coronacrisis die vandaag wordt voortgezet: contactloos betalen. In augustus verliep 61 procent van alle betalingen met Bancontact in de winkel contactloos, waar dat in augustus 2021 nog 51 procent was. Intussen hebben quasi alle Bancontact-kaarten (95 procent van de 17 miljoen) een contactloze functie.
Bancontact Payconiq Company besluit dat meer en meer mensen hun weg naar de betaalapp vinden. “De Payconiq by Bancontact-app werd tussen januari en augustus ruim 1,3 miljoen keer gedownload, een groei met 10 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar”, klinkt het.
(lb)