Minstens een elektronische betaaloptie verplicht in winkels vanaf 1 juli: waarom dit ook in het voordeel van de handelaars kan zijn

Handelszaken in ons land zijn verplicht om vanaf 1 juli minstens één elektronische betaaloptie aan te bieden. Uit een onderzoek van CCV, een leverancier van betaaldiensten, blijkt dat consumenten veel belang hechten aan de optie om te kunnen betalen met de bankkaart of smartphone. Niet alle handelaars zijn even enthousiast om op de elektronische kar te springen. Nochtans kan elektronisch betalen ook positieve effecten voor hen hebben.

Waarom is dit belangrijk?

De federale regering heeft beslist dat elke Belgische handelaar vanaf 1 juli minstens één elektronische betaaloptie moet aanbieden, zoals een betaalterminal of Payconiq by Bancontact.

Het onderzoek van CCV toont aan dat vandaag 21 procent van de handelaars uitsluitend cashbetalingen aanvaardt. “Wanneer we dieper ingaan op het soort handelszaken, dan merken we dat vooral eenmanszaken (29 procent) het minst vaak elektronisch betalen aanbieden. Ook handelaren die minder dan twee jaar actief zijn, bieden het in 36 procent van de gevallen niet aan”, merkt Sylvie Vanthomme, die het onderzoek voor CCV begeleidde, op.

Consument is vragende partij

Van de bevraagde handelaars die geen elektronische betaaloptie aanbieden, geeft 27 procent aan dat hun klanten daar niet naar vragen. Nochtans toont datzelfde onderzoek aan dat 63 procent van de klanten het vervelend vindt als ze niet elektronisch kunnen betalen. “Meer zelfs: klanten vinden de mogelijkheid om met de kaart te betalen bijna even belangrijk als het productaanbod”, voegt Vanthomme hieraan toe. “Je kan dus wellicht concluderen dat een grote meerderheid van de klanten het als een vanzelfsprekendheid beschouwt dat er elektronisch kan worden betaald. Als dat niet zo is, dan vinden ze dat zéér vervelend.”

De helft van de consumenten die geen cash op zak heeft, doet onmiddellijk een andere winkel aan als ze zien dat ze niet elektronisch kunnen betalen. Slechts 39 procent komt later terug nadat ze geld hebben afgehaald. “Het zal wellicht zo zijn dat bepaalde winkels met een zeer uniek en specifiek aanbod makkelijker klanten kunnen overtuigen om later terug te komen, maar voor het merendeel van de winkels is dit niet het geval”, aldus Vanthomme.

De kosten

Uit het onderzoek blijkt ook dat het prijskaartje veel handelaars afschrikt om een elektronische betaaloptie aan te bieden. 26 procent van de bevraagde handelaars die elektronisch betalen momenteel uit hun winkel weren vindt die betaaloplossing te duur. Ook hier maakt CCV een belangrijke kanttekening: twee op de drie handelaren die geen betaalterminal hebben, weten niet hoeveel die kost. Zij die wel een gokje wagen, denken dat een toestel gemiddeld 157 euro kost. De werkelijke aankoopprijs van een toestel ligt vaak wat hoger.

De maandelijkse kosten van zo’n terminal worden dan weer overschat. 64 procent van de respondenten geeft aan geen idee te hebben hoeveel die kosten bedragen. Er wordt geschat dat de maandelijkse kosten gemiddeld 144 euro zijn. “Voor het KMO-segment ziet CCV een gemiddelde maandelijkse kost van 42 euro. Het equivalent van zo’n 400 debet-transacties. Belangrijk is ook dat handelaren die veel kleine betalingen aanvaarden, geen transactiekost betalen onder de 5 euro”, verduidelijkt Vanthomme.

CCV is naar eigen zeggen geen voorstander van de verplichting om elektronisch betalen te aanvaarden, maar volgens de leverancier is het wel duidelijk dat de consument deze wetswijziging ondersteunt. Dit geldt ook in minder mate voor de handelaren. Slechts 20 procent is expliciet tegen.

(lb)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20