Nadat China serieus investeerde in de marine, om die tot op het niveau van de Amerikaanse te tillen (of er zelfs over?), is het nu de beurt aan de luchtmacht. De ontwikkeling van een nieuw gevechtsvliegtuig, de Shenyang FC-31 of J-35 moet daarbij helpen. Van de jet verscheen nu een nieuwe, scherpe foto, waar al het een en ander van kan afgeleid worden.
Dat China werkt aan de ontwikkeling van een fifth-generation fighter jet, een gevechtsvliegtuig uit de 21e eeuw en in het bezit van de modernste technologie, bepantsering en bewapening, is absoluut geen geheim. Al in 2011 verschenen video’s online met de eerste beelden van de nieuwe jet. Een jaar later stelde de Chinese luchtmacht het toestel zelf voor op de China International Aviation & Aerospace Exhibition, aan de hand van een 1/4 schaalmodel.
Weinig details
Dat model was echter nogal ruw, en toonde weinig details. Ook op de weinige foto’s en video’s van de J-35 was niet echt op te maken hoe het toestel in elkaar zit. Nu echter is een nieuwe foto opgedoken, van een goede resolutie, waar wel details kunnen worden uit afgeleid.
Zo lijkt het toestel te kunnen beschikken over een infraroodsensor onder de neus, gelijkend op het EOTS (Electro-Optical Target System) dat op de Lockheed Martin F-35’s is gemonteerd. Deze sensor dient om afgevuurde raketten te assisteren en meer gericht op een doel af te vuren.
Katapultvlucht
Beide jetmotoren hebben een gekartelde uitlaat. Dit zorgt ervoor dat de hitte die de motoren uitspuwen minder goed zichtbaar is voor warmtecamera’s, waardoor het vliegtuig ook minder snel opgemerkt kan worden.
Ook onder het vliegtuig kunnen enkele zaken worden waargenomen. Zo staat het toestel op een zwaardere landingsgestel, gemaakt om te kunnen lanceren vanop bijvoorbeeld een vliegdekschip. Dat was ook altijd al de bedoeling van de FC-31. Met de Chengdu J-20 beschikt China namelijk al over een gevechtsvliegtuig uit de vijfde generatie. Dat vliegtuig is echter te groot om vanop een vliegdekschip te lanceren, zelfs vanop de gloednieuwe Fujian. De FC-31 moet dat gat vullen.
Daarom beschikt het toestel ook over een zogenaamd CATOBAR-lanceerbalk. Die wordt vastgemaakt op de katapult aan boord van een vliegdekschip, en zo kan het vliegtuig de lucht in worden geschoten. Hoewel de balk niet te zien is op bovenstaande foto, bevestigden eerdere beelden de aanwezigheid ervan.
(as)