Ikea wil duurzaam carpoolen bij medewerkers promoten

De Zweedse meubelketen Ikea lanceert een internationaal project dat zijn medewerkers tot carpoolen moet aanzetten. Het meubelconcern start daarbij een samenwerking met het platform Liftango, dat met zijn applicatie Ride2Work aan werknemers de mogelijkheid biedt om de verplaatsingen tussen de woning en het werk te delen.

Het pilootproject van Ikea wordt op drie verschillende continenten opgezet en maakt deel van de inspanningen die Ikea wil implementeren om duurzame reisgewoonten te promoten.

Emissies

Ikea start de samenwerking met Ride2Work in vestigingen in Australië, Italië, Kroatië, Servië, Roemenië en Canada. Na een aanloopfase zal de service wereldwijd tot alle winkels van de keten worden uitgebreid. De applicatie biedt werknemers de kans om hun impact op de klimaatverandering zelf te controleren.

Dat gebeurt door een berekening van de reductie in de uitstoot van koolstofdioxide die de werknemers door de gezamenlijke verplaatsing hebben kunnen realiseren of van het aantal gereden kilometers dat werd uitgespaard. Daarnaast kan ook gemeten worden op welke manier de emissies door de aanplanting van bomen kunnen worden gecompenseerd.

De applicatie moet er bovendien over waken dat de veiligheidsmaatregelen tegen de verspreiding van het virus Covid-19 door de gebruikers worden gevolgd. Daarbij wordt volgens Liftango een gemakkelijke toegang tot Covid-tracing geboden indien daarvoor de behoefte zou rijzen.

“Er moet in de nadagen van de coronapandemie nog steeds enige vorm van terughoudendheid tegenover het gebruik van het openbaar vervoer worden genoteerd”, verduidelijkt Kevin Orr, chief executive van Liftango.

“Daarom zoeken veel grote bedrijven naar manieren om veilige en duurzame alternatieven voor het woon-werkverkeer te vinden. Door het carpoolen met Covid-vrije collega’s kan Ikea zijn medewerkers een grotere gemoedsrust bezorgen. Tegelijkertijd is carpooling tevens een pijler van duurzaam reizen.”

Mobility-as-a-Service

Met een wereldwijd personeelsbestand van 166.000 mensen kan carpooling bij de medewerkers van Ikea volgens het bedrijf een aanzienlijke ecologische impact hebben. Ikea wil de technologie echter niet alleen in alle winkels over de hele wereld introduceren, maar denkt ook aan toepassingen voor klanten.

Het nieuwe project vormt een onderdeel van de duurzame doelstellingen die het bedrijf naar voren heeft geschoven. Daarin vormt ook mobiliteit een belangrijke pijler. “Daarbij streeft Ikea op termijn naar de uitbouw van mobiliteit-als-een-service”, verduidelijkt Barbara Szanto, specialist human resources bij de Zweedse groep, tegenover het magazine Fleet Europe.

“In het kader van die strategie bestaat inmiddels al 10 procent van de vloot bedrijfswagens van Ikea uit elektrische voertuigen. In China worden bovendien alle leveringen op het laatste traject tot de bestemming met elektrische voertuigen verzorgd.”

(ns)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.