Terwijl Brussels Airlines een staking in de belangrijke zomerweken probeert af te wenden, zijn honderden passagiers vandaag al de dupe van stakingsacties die in de luchthavens van Parijs en Milaan aan de gang zijn. De sociale onrust in de Europese luchtvaart zet het herstel van de sector na de zwarte coronajaren op losse schroeven.
Brussels Airlines annuleert 148 vluchten in zijn zomerschema, als geste naar het personeel dat met stakingen dreigt. Voor de passagiers worden alternatieven bij andere luchtvaartmaatschappijen gezocht. Ze zullen vanaf morgen de gegevens van hun nieuwe vlucht toegestuurd krijgen.
“De opvoering van het vluchtschema na twee ongewoon rustige jaren naar een volle zomerplanning brengt een grote werkdruk met zich mee voor al ons personeel en in de gehele sector”, zegt de luchtvaartmaatschappij in een toelichting. “Ons personeel heeft aangegeven dat ze vrezen dat de werkdruk in deze uitzonderlijke omstandigheden te hoog is. We hebben naar hen geluisterd en actie genomen om het werkschema te verlichten.”
Een sociaal akkoord is er ondanks een verzoeningsvergadering evenwel nog steeds niet, waardoor vakantiegangers die eind juni, begin juli met Brussels Airlines nog steeds moeten vrezen voor mogelijke stakingsacties.
Milaan en Parijs
Op de luchthavens van Milaan en Parijs is het al zover. In de Parijse luchthavens Orly en Charles de Gaulle gaan sommige personeelsleden vandaag en morgen staken, onder meer om hogere lonen. Charles de Gaulle schrapt een kwart van de geplande vluchten morgen. Alleen al Air France zou 85 vluchten schrappen.
In Milaan zijn honderden passagiers gestrand op de luchthavens Malpensa en Linate door een 12-urenstaking. Zowel personeel van de luchthavens als van luchtvaartmaatschappijen, waaronder Ita Airways, Easyjet en Ryanair, doen mee. De Italiaanse stakingen hadden als neveneffect dat ook sommige vluchten vanuit Britse luchthavens en het Nederlandse Schiphol geannuleerd moesten worden. Er was ook een actie bij de Italiaanse luchtverkeersleiders, maar de impact bleef beperkt.
Hete zomer?
De drijfveren van de Italiaanse stakers lopen uiteen, van onbetaald ziekteverlof tot een te hoge werkdruk in de zomerplanning. Bij Ryanair gaat het om de lonen en het protest bij Easyjet is ingegeven door “de totale verslechtering van de arbeidsverhoudingen”, zeggen de vakbonden.
Het lijkt erop dat een algemeen gevoel van sociale onvrede in de Europese luchtvaart tot uitbarsting komt. Het wordt vooral uitkijken of het deze zomer tot een algemene Europese staking bij marktleider Ryanair komt.
Vakbonden in heel Europa weten natuurlijk dat ze een stevig drukkingsmiddel in handen hebben, nu de reislust is teruggekeerd en de boekingen voor de zomervakanties massaal binnenlopen. Als de betrokken werkgevers in Milaan geen concrete signalen geven, komen er nieuwe acties die de zomer “heet” zullen maken, waarschuwt de Italiaanse vakbond Uiltrasporti.
“We hopen dat de gesprekken met de sociale partners alsnog kunnen worden verdergezet om tot effectieve oplossingen te komen voor de aankomende zomer”, zegt Brussels Airlines over de Belgische situatie. “Een staking aan het begin van de zomer zou op het slechtst mogelijke moment komen voor onze passagiers, voor al onze collega’s en voor ons bedrijf dat momenteel nog iedere dag uit de rode cijfers probeert te klauteren.”
(fjc)