Ryanair-CEO Michael O’Leary: “Stuur het leger om de chaos op de vliegvelden op te lossen”

De CEO van Ryanair, Michael O’Leary, stelt voor om het leger op te roepen om het personeelstekort op de Britse luchthavens te verlichten. Door het tekort worden daar dagelijks honderden vluchten geteisterd door vertragingen en annuleringen. Passagiers moeten er urenlang in de rij staan, waardoor ze hun vluchten missen.

De komende maanden zal de luchtvaartsector voor het eerst sinds 2019 weer kunnen genieten van een zomerseizoen zonder aanzienlijke beperkingen door het coronavirus. Maar personeelstekorten bij luchtvaartmaatschappijen en luchthavens kunnen die vooruitzichten in de weg staan.

Op 23 april brak er op de Nederlandse luchthaven Schiphol een staking uit onder bagagemedewerkers van KLM. Die waren boos over de extreem hoge werkdruk en het lage salaris. De actie resulteerde in lange wachttijden en geannuleerde vluchten. Daarnaast kampt de Nederlandse luchthaven met een personeelstekort van onder andere beveiligers en grondpersoneel. 

En ook in Groot-Brittannië kunnen de luchthavens de toestroom van reizigers met moeite beheersen als gevolg van een personeelstekort.

Leger moet gaten opvullen

Om de gevolgen van het personeelstekort tijdelijk op te lossen, stelde de CEO van Ryanair, Michael O’Leary, voor om het leger in te zetten

“Door het leger in te zetten, wat ze op veel andere Europese luchthavens doen, zou de druk op de luchthavenbeveiliging in één klap worden verlicht en zouden mensen een veel betere ervaring hebben. Niet alleen dit weekend, maar elk weekend in de komende drie, vier maanden”, aldus de CEO.

“Tot het einde van de zomer, tot de kinderen in september weer naar school gaan, zullen de luchthavens in het Verenigd Koninkrijk met knelpunten te kampen hebben. Ik denk dat de beste manier om deze knelpunten op te lossen is om militair personeel in te zetten dat getraind is in het beveiligen van objecten en locaties. Alleen zo kom je van de wachtrijen af”.

De CEO van Ryanair reageerde ook op Grant Shapps, de Britse minister van Vervoer. Die stelde woensdag dat reisorganisaties te veel vluchten hebben verkocht in verhouding met de beschikbare capaciteit. O’Leary antwoordde daarop dat geen enkele maatschappij “opzettelijk een vlucht gaat verkopen die ze niet kunnen bemannen of uitvoeren”.

Britse luchthavens

In Groot-Brittannië hebben luchtvaartmaatschappijen als TUI en EasyJet tientallen vluchten per week geschrapt, om de dienstverlening aan de klant te kunnen verbeteren. De maatschappijen kampen namelijk met een personeelstekort, omdat de afgelopen twee jaar het aantal reizigers flink is teruggevallen, waardoor veel personeel de sector heeft verlaten voor betrouwbaardere banen.

Experts uit de luchtvaartsector zeggen dat er sinds de pandemie meer dan 30.000 werknemers zijn ontslagen door Britse luchtvaartmaatschappijen.

Het hoofd van het vliegveld van Manchester waarschuwde dat het tijd kost om het personeelsbestand weer op te bouwen en dat luchtvaartmaatschappijen moeite hebben om nieuwe werknemers aan te werven. Hierdoor wordt de doorstroom van passagiers bemoeilijkt, wat leidt tot lange wachtrijen.

(ns)

Meer