Bouwbedrijven slaan alarm: “Almaar meer klanten in financiële problemen”

Liefst 6 op 10 bouwbedrijven zeggen dat ze meer dan vroeger te maken krijgen met laattijdige betalingen of zelfs wanbetaling, zo blijkt uit een enquête door koepelvereniging Bouwunie.

De klanten raken in financiële moeilijkheden omdat de prijzen van bouwmaterialen zo snel stijgen, zegt Bouwunie op basis van de feedback van 382 kmo-bouwbedrijven. Dat creëert een domino-effect, want daardoor verslechtert ook de financiële situatie van de bouwbedrijven, die noodgedwongen hun eigen investeringen uitstellen.

Bouwunie doet een oproep aan de banken tot meer flexibiliteit voor klanten die er een lening hebben voor een renovatie of nieuwbouw. Ze stelt voor dat banken de aannemers rechtstreeks en per factuur betalen, en om de opnametermijnen voor de ontleners kosteloos te verlengen om ze zo meer zuurstof te geven.

“Uitstel heeft geen zin”

De huidige situatie maakt ook de klanten die nog aan het begin van hun bouwtraject staan, onzeker over hun plannen. Zo krijgt de helft van de bevraagde bouwbedrijven minder aanvragen voor nieuwe projecten. Daarnaast vragen steeds meer klanten om het project uit te stellen, te wijzigen of zelfs te annuleren.

Volgens Bouwunie is er echter geen uitzicht op dalende prijzen. “Wachten heeft dus weinig zin. Bovendien moet je een duurzame en energievriendelijke renovatie of nieuwbouw zien als een investering in de toekomst. Hoe sneller je investeert, hoe sneller je minder energie verbruikt en dus minder betaalt.”

(am)

Meer