We drinken dubbel zoveel biowijn als vijf jaar geleden

De wereldwijde consumptie van biowijn is sinds 2013 verdubbeld volgens een studie van wijnbouwersvereniging Sudvinbio en het Britse Institute of Wines and Spirits (IWSR).

De wereldwijde wijnconsumptie neemt af, maar dat geldt niet voor biowijn, wijn die zonder pesticiden of meststoffen geproduceerd is. In totaal spendeerden consumenten 3,3 miljard euro aan biowijn, dubbel zoveel als vijf jaar geleden. De totale wijnuitgaven pinde IWSR en Sudvinbio op 165,8 miljard euro.

Volgens het rapport zet die trend zich voort. In 2023 zal biowijn goed zijn voor 3,5 procent van de globale wijnmarkt, wat neerkomt op 2 miljard flessen. Die flessen zullen voornamelijk komen uit Frankrijk, Spanje en Italië, die in sneltempo hun wijngaarden bioproof aan het maken zijn.

Frankrijk evolueert naar 613 miljoen flessen biowijn in 2023 (+70 procent), Spanje naar 559 miljoen (+76 procent) en Italië naar 708 miljoen (+30 procent). De drie landen zijn nu al verantwoordelijk voor de helft van de wereldwijde productie van biowijn.

Duitsers grootste biowijndrinkers

Vooral rode biowijn is populair. In 2018 klokte het aantal flessen rode biowijn af op 316 miljoen, terwijl  dat voor witte 117 miljoen was.  Rosé-biowijn hinkte achterop  met 74 miljoen flessen.

Voorlopig is Duitsland de grootste consument van biowijn, maar volgens het rapport van Sudvinbio en IWSR zal Frankrijk zijn buurland in 2021 onttronen. In 2023 zou Frankrijk zelfs verantwoordelijk zijn voor 20 procent van de totale consumptie.

Zowel Italianen als Spanjaarden consumeren voornamelijk buitenlandse wijnen. Frankrijk, Duitsland en de Verenigde Staten, daarentegen, drinken vooral wijn van eigen bodem.

Lees ook:
Klimaatverandering zal ook de smaak van de grote wijnen wijzigen
Biowijn rukt op in Franse wijngaarden
Trump overweegt heffing op 2,4 miljard dollar aan Franse goederen

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.