De Amerikaanse winkelketen Walmart kroonde zich het voorbije jaar opnieuw tot de grootste retailer van de hele wereld. Dat staat in een rapport van de Amerikaanse National Retail Federation (NRF) en consulent Kantar Retail, gebaseerd op de omzet van retailers die in minstens drie verschillende landen operationeel zijn.
In de twintig jaar dat de NRF de ranglijst publiceert, heeft Walmart consequent de toppositie voor zichzelf opgeëist.
Verschillende inkomensniveaus
Walmart realiseerde vorig jaar 538,15 miljard aan omzet. Het Amerikaanse concern heeft daarmee een grote voorsprong op alle andere concurrenten. “Walmart heeft van zijn logistieke troeven gebruik gemaakt om klanten met verschillende inkomensniveaus aan te trekken”, becommentariëren de onderzoekers het aanhoudende succes van Walmart.
“De mogelijkheid om op verschillende platforms te kopen, oefende wellicht een sterke aantrekkingskracht uit op kopers met hogere inkomens, die anders mogelijk bij Amazon zouden hebben gewinkeld.”
“Om klanten met een lager inkomen te bedienen, breidde Walmart de toegang tot online winkelen uit”, luidt het. “Dat werd gerealiseerd door deze consumenten, in samenwerking met AT&T, een goedkope of gratis online abonnementen aan te bieden.”
“Daarbij maakte het bedrijf gebruik van een programma dat door de Amerikaanse Federal Communications Commission (FCC) werd opgezet om zwakkere consumentengroepen de impact van de coronacrisis te helpen opvangen.”
Expansie
Amazon.com kwam met een omzet van 330,2 miljard dollar op de tweede plaats. “Het succes van Amazon was in belangrijke mate gestoeld op expansie”, stippen de onderzoekers aan. “Het bedrijf betrad nieuwe markten in Latijns-Amerika en Azië, terwijl ook inspanningen werden gedaan om op de bestaande markten het fysieke en digitale winkelnetwerk uit te breiden.”
De Duitse Schwarz Group, eigenaar van de ketens Lidl en Kaufland, eindigde met een omzet van 158,58 miljard dollar op een derde plaats. “Het Duitse concern versterkte zijn activiteiten – onder meer met winkelrenovaties – in West-Europa, terwijl de aanwezigheid in de Verenigde Staten langzaam verder wordt uitgebreid. Daarnaast werd ook de online aanwezigheid verder geoptimaliseerd.”
Op de vierde plaats eindigde Aldi, een andere Duitse retailer, met een omzet van 134,67 miljard dollar. Aldi is de sterkste retailer in Centraal-Europa en een van de snelst groeiende winkelketens in de Verenigde Staten, terwijl ook nieuwe markten zoals China worden verkend.
De top tien bestaat verder uit het Amerikaanse Costco, de Nederlands-Belgische groep Ahold-Delhaize, het Franse concern Carrefour, de Zweedse winkelketen Ikea, de Japanse groep Seven & I en het Amerikaanse concern Home Depot.
(lp)