China in shock door bizarre vliegtuigcrash: Boeing 737-800 blijft aan de grond

Een Boeing 737-800 van China Eastern Airlines viel maandag loodrecht uit de hemel en stortte neer in de Chinese provincie Guanxi. Er wordt gevreesd dat alle 132 inzittenden overleden zijn. Door het bizarre incident worden 737-800-modellen van Boeing voorlopig aan de grond gehouden in China.

Het vliegtuig van China Eastern Airlines vertrok maandag omstreeks 1 uur ‘s middags vanuit de zuidelijke stad Kunming naar Guangzhou. De Boeing 737-800 stortte iets meer dan een uur later neer nabij de stad Wuzhou. Hulpdiensten zijn op het moment van schrijven nog steeds koortsachtig op zoek naar overlevenden.

Het is wellicht de meest fatale vliegtuigcrash in China sinds 2010, toen Henan Airlines Flight 8387 neerstortte en 44 van de 96 passagiers omkwamen. Maar het is ook een van de meest bizarre crashes in de geschiedenis van het land. De 373 verloor namelijk meer dan 6 kilometer aan hoogte op een minuut tijd met een diepe duik. Daarna scheen het vliegtuig even opnieuw te stabiliseren en te klimmen, waarna het echter opnieuw een duik nam en neerstortte.

Gelijkenissen met Germanwings-vlucht 9525

Chinees president Xi Jinping eiste maandag een onmiddellijk onderzoek naar de exacte oorzaak van de crash. 

The Guardian sprak met enkele luchtvaartexperten die een aantal verklaringen voor de bizarre crash voorleggen. Volgens Tony Cable, een Britse onderzoeker van luchtvaartongevallen, is het mogelijk dat de piloten alle controle over het vliegtuig voor een onbekende reden verloren waren. Volgens Cable is het ook mogelijk dat de piloten op extreme hoogte te maken kregen met een vertraging van het vliegtuig. In dergelijke scenario’s kan een vliegtuig zo’n 45 meter per seconde dalen, indien de piloten de situatie niet onder controle krijgen.

Andere experten zien dan weer duidelijke gelijkenissen met de vlucht en crash van Germanwings-vlucht 9525. Dat lijnvliegtuig vertrok op 24 maart 2015 van Barcelona naar Düsseldorf. Het vliegtuig, een Airbus A320, werd echter met opzet de Alpen ingevlogen door de copiloot die zichzelf gebarricadeerd had in de cockpit. Alle 149 inzittenden kwamen om. Door die crash verboden verschillende landen en luchtvaartmaatschappijen de mogelijkheid dat er maar één bemanningslid aanwezig kan zijn in de cockpit.

Het vliegtuig van China Eastern Airlines zou geen mayday uitgestuurd hebben voor het begon neer te storten, net zoals tijdens het incident van Germanwings. “We hebben geen direct bewijs, maar we kunnen waarnemen dat, op dit moment, de twee profielen erg op elkaar lijken, wat verontrustend is”, zei David Learmount van Flightglobal nog tegen de Britse krant.

Boeing opnieuw in opspraak

Het feit dat een vliegtuig van Boeing opnieuw betrokken is bij een fatale crash, weerspiegelde zich onmiddellijk in de koers van het aandeel van de vliegtuigfabrikant. Maandag noteerde het aandeel na het nieuws zo’n 10 procent lager. De koers sloot de beursdag echter af met een verlies van maar 3,5 procent.

Ondertussen houdt China Eastern Airlines, een van de grootste luchtvaartmaatschappijen van China, zijn gehele vloot van 737-800’s aan de grond. Dit model van Boeing is een van de meest gebruikte vliegtuigen. In de VS alleen al worden er minstens 700 van deze vliegtuigen gebruikt. In 2010 stortte een Boeing 737-800 van Ethiopian Airlines neer in de Middellandse Zee, waarbij 98 mensen het leven lieten. 

De Boeing 737 Max werd de laatste jaren door regelgevers met argusogen in de gaten gehouden nadat er in 2018 en 2019 zo’n 346 mensen omkwamen door crashes met het model. Het vliegtuig werd voor een lange tijd aan de grond gehouden tot Boeing technische wijzigingen doorvoerde.

(ns)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.