De Europese Commissie heeft een formeel antitrustonderzoek geopend naar Google en Meta. De twee techgiganten zouden een deal hebben gesloten die hen in staat stelde te voorkomen dat kleinere technologiebedrijven voet aan de grond konden krijgen op de online advertentiemarkt.
In een persverklaring zei de Europese Commissie bezorgd te zijn over de overeenkomst, die in september 2018 is gemaakt. Met de deal, Jedi Blue genaamd, maakten Meta en Google gezamenlijk afspraken over digitale advertenties, met het doel om concurrerende partijen te ondermijnen.
De details van Jedi Blue kwamen eerder al naar voren, dankzij een rechtszaak van de Amerikaanse staat Texas tegen Google en Facebook. Eind vorig jaar spande de staat deze namelijk aan vanwege mogelijke kartelvorming. De rechtszaak is momenteel aan de gang, maar de EU zei dermate bezorgd te zijn, dat ze het resultaat niet gaan afwachten.
Angst voor Facebook
Uit angst dat Facebook een eigen marktplaats voor advertenties ging ontwikkelen, besloot Google om een deal te sluiten met de socialmediagigant. Daarmee beloofde Facebook om niet met Google’s advertentieplatform te concurreren, waarvoor het in ruil tegen gunstigere voorwaarden advertentieruimte kon inkopen bij Google. Facebook zou daarbij een vastgesteld percentage aan veilingen winnen. Voor de deal betaalde het bedrijf jaarlijk 411 miljoen dollar.
Dat een dergelijke overeenkomst leidt tot een antitrustonderzoek, wisten de twee bedrijven. Daarom spraken ze onderling af om elkaar te helpen bij een dergelijk onderzoek.
Ook de Britse Competition Market Authority zei dat het de deal aan het onderzoeken was. “We zijn bezorgd dat Google mogelijk heeft samengewerkt met Meta om obstakels op te werken voor concurrenten, die belangrijke online advertenties leveren aan uitgevers”, aldus de autoriteit.
Valse beschuldigingen
Zowel Google als Meta ontkennen de beschuldigingen. “De beschuldigingen aan ons adres zijn vals. Het gaat om een openbare overeenkomst, die Facebook toestaat om deel te nemen aan ons programma, samen met tientallen andere bedrijven”, zo laat Google weten aan Reuters.
Als blijkt dat Meta en Google de Europese wetgeving overtreden, dan kunnen ze een boete krijgen tot 10 procent van hun wereldwijde jaarlijkse omzet. Het onderzoek zal vermoedelijk nog jaren in beslag nemen en beide bedrijven hebben nog voldoende mogelijkheden om tegen een uitspraak in beroep te gaan.
(ns)