Journalistiek faillissement? CEO Zwitsers mediaconcern vroeg zijn journalisten “de regeringsgezinde lijn” aan te houden over pandemie

In Zwitserland is een controverse ontstaan aan de hand van een door een satirisch weekblad vrijgegeven video. Daarin verklaart Marc Walder, de CEO van het multinationale mediaconcern Ringier, dat zijn groep inzake de berichtgeving over de pandemie de politieke lijn van de regering moet aanhouden.

Walter deed de uitspraken op een virtuele bijeenkomst van de Swiss Management Society in februari vorig jaar. Wanneer hem gevraagd wordt wat de taak van de media is in de pandemie, antwoordt hij:

“In alle landen waar wij actief zijn – en ik wil dit graag onder ons houden – hebben wij op mijn initiatief gezegd dat wij de regering willen steunen via onze berichtgeving in de media. Zodat wij allemaal veilig door de crisis kunnen komen.”

Hij raadt zijn redacties met andere woorden aan om de regeringsgezinde lijn aan te houden. Wat zoveel betekent als het opschorten de vrijheid van meningsuiting in zijn mediaconcern.

NZZ: “Wat de CEO zegt, staat gelijk met het journalistieke faillissement”

De Neue Züricher Zeitung is in haar commentaar meedogenloos voor Walder. Die is eindverantwoordelijke voor o.a. de Duitstalige boulevardkrant Blick en de Franstalige kwaliteitskrant Le Temps. Ringier is ook actief in Oost-Europese, Afrikaanse en Aziatische landen. Er werken een kleine 7.000 mensen voor de groep.

“Wat de CEO zegt, staat gelijk met het journalistieke faillissement. Er zijn geen verzachtende omstandigheden, want Walder lijkt te weten wat hij doet. Het verzoek om vertrouwelijkheid geeft aan dat hij zich bewust is van het verraden van de waarden van zijn eigen bedrijf. “

Walter zelf heeft ondertussen zijn uitspraken al “ongelukkig en overbodig” genoemd. “Er is niets geheimzinnigs aan mijn uitspraak. Ik ben er trots op dat onze publicaties zich niet verlaten op goedkope verontwaardigingsjournalistiek, maar feitelijk schrijven over de noodzaak van diverse maatregelen. In een pandemie die miljoenen slachtoffers heeft gemaakt, in een medische, economische en sociale crisis, hebben de media een allesoverheersende verantwoordelijkheid.”

(jvdh)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.