Het Turkse automerk Togg gaat op grote schaal elektrische wagens produceren. Dit moet de Turkse economie van een broodnodig prestigieus elan voorzien. Zo zou de Togg voor een bijdrage van zo’n 42 miljard euro aan de economie van het land zorgen. Het is een prestigeproject van de Turkse president Tayyip Erdogan.
1. Wat weten we over de technologie?
De wagens worden op een modulair platform gebouwd, weet Business Insider. De ene heeft alleen een elektromotor achterin. Bij de andere is ook een elektromotor voorin geplaatst, dus er is sprake van een vierwielaandrijving.
Iedere motor levert 150 kW. Het systeemvermogen is dus 150 kW of 300 kW. De SUV kan, afhankelijk van de gekozen motoren, binnen 7,6 of 4,8 seconden optrekken van 0 naar 100 kilometer per uur.
Ook kan worden gekozen uit twee soorten accupakketten. De ene biedt een actieradius van 300 kilometer, de andere heeft een actieradius van 500 kilometer.
Beide accupakketten kunnen binnen een half uur worden opgeladen tot 80 procent van hun capaciteit, beweert Togg.
Afgelopen oktober werd bekend dat de accu’s door het Chinese Farasis Energy geproduceerd worden. Volgens de Turkse krant Hurriyet gebeurt dat in een fabriek in Turkije.
2. Wanneer komen de wagens op de markt en wat is het business plan?
In totaal wil TOGG vijf modelseries ontwikkelen. Ze begint met een volledig elektrische SUV die eind 2022 in productie gaat, alsook een sedan. Beide modellen bevinden zich in het C-segment. Ook komen er tot 2030 nog een C-hatchback, een B-SUV en een B-MPV bij.
Klanten kunnen kiezen uit twee verschillende elektrische aandrijvingen.
De Turkse overheid zegt tot 2035 garant te staan voor de afname van 30.000 voertuigen. Dit zodra de Togg van de Turkse assemblageband rolt.
3. Wie zit er achter de Togg?
Togg staat voor Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu. Vrij vertaald is dit het ‘Turkse verbond van autofabrikanten.’
Vijf grote Turkse bedrijven hebben Togg opgericht in juni van het jaar 2018. Het gaat om de industriële groep Anadolu Grubu, de industriële conglomeraten Zorlu Holding en Kök Groep, bedrijfsvoertuigenproducent BMC en telecombedrijf Turkcell. Zij ontvangen staatsteun, aangezien het project iets is waar president Erdogan graag mee uitpakt.
4. Wat zijn de ambities?
Jaarlijks moeten er in de fabriek in Gemlik, in de provincie Bursa, 175.000 auto’s worden geproduceerd. Vorig jaar is begonnen met de bouw van de fabriek die 2,3 miljard euro moet gaan kosten.
Het is de bedoeling dat de voertuigen zelfsturend zijn tot niveau 2 of 3. Volgens Zorlu, één van de vijf Turkse bedrijven achter de Togg, zullen de voertuigen continu verbonden zijn met het 5G-netwerk.
Gehoopt wordt dat de Togg bijdraagt aan het terugdringen van de luchtvervuiling in Turkije en de Turkse uitstoot van CO2.
5. Wat zijn de adelbrieven?
De auto voldoet aan de standaarden zoals die door de Euro NCAP (New Car Assessment Program) zijn vastgelegd, in het vijfsterren ratingsysteem dat per 2022 ingaat.
De voertuigen die bestemd zijn voor de thuismarkt kunnen maximaal 180 km/u rijden. Dit is nog altijd fiks meer dan de maximumsnelheid van 125 km/u die op de Turkse snelweg geldt.
Onlangs heeft Togg een van ’s werelds meest prestigieuze designprijzen, de iF Design Award, ontvangen voor zijn C-SUV-model. De groep werd het eerste merk uit Turkije dat een prijs won op het gebied van mobiliteit.
De C-SUV, die ‘het resultaat is van 150.000 uur werk van het TOGG-ontwerpteam (…) onder leiding van de wereldberoemde ontwerper Murat Günak’, werd erkend in de categorie ‘Professional Concept’.
Alle Togg-wagens zijn ontworpen door de Italiaanse auto-ontwerper Pininfarina op basis van de eisen van het Turkse conglomeraat.
6. Wat zijn de mogelijke obstakels?
Turkije zelf heeft nog te kampen met beperkte laadinfrastructuur. Deze moet volgens Erdogan in 2022 zijn uitgerold. De meeste laadpalen bevinden zich nu in het westen van het land.
(NS)