4 onderbelichte risico’s van een kantooromgeving

Geschreven met input van brother.be

Dat asbest en nucleaire straling niet meteen gezond zijn, hoeven we je wellicht niet te vertellen. Toch zijn er ook in een kantooromgeving vaak allerlei risico’s die het welzijn en de gezondheid van medewerkers danig kunnen aantasten. Deze vier voorbeelden bewijzen dat het gevaar soms in een klein hoekje schuilt. 

Klimaatverontreiniging en geluidsoverlast door printers

Wat veel mensen niet weten, is dat printers een bron zijn van klimaatverontreiniging op kantoor. Al in 2007 waarschuwden Australische onderzoekers dat veel laserprinters gevaarlijke hoeveelheden tonerdeeltjes uitstoten. Het maakt daarbij niet uit of de laserprinter kleur of zwart-wit print. Naast de uitstoot van fijnstof produceren printers ook warmte en maken ze geluid. Printers kunnen onder meer droge ogen of hoofdpijn veroorzaken. Hoe schadelijk de printer is, verschilt per model. Hoe dan ook hebben printerfabrikanten hier de laatste jaren steeds meer aandacht aan geschonken, maar het probleem blijft wel nog steeds bestaan.

Bij een beperkt gebruik hoef je je niet meteen zorgen te maken. Het is dus niet zo dat een thuisprinter meteen de deur uit moet. Enkel als er meer dan 5.000 A4-vellen per maand worden geprint, raden experts aan om de printer buiten de werkplek te plaatsen. Bij meer dan 50.000 A4-vellen per maand is bronafzuiging met een afvoer van de uitgestoten lucht aangewezen. Maar ook bij een beperkt gebruik kunnen er maatregelen worden getroffen. Bijvoorbeeld door via een akoestische wand de geluidsoverlast te beperken.

De temperatuur en het thermisch welbevinden

De ene collega heeft het graag lekker fris en de andere heeft het liever wat warmer. Toch is het geen goed idee om medewerkers vrijelijk met de thermostaat aan de slag te laten gaan. Bij te hoge temperaturen bestaat namelijk het risico op hittestress, terwijl te koude temperaturen evenmin gezond zijn. En ook al die temperatuurwisselingen zijn nergens goed voor. Voor zeer licht administratief werk en kantoorwerk geldt dan ook een ondergrens van 18°C. Mogelijkheden om het gebouw te koelen, voldoende zonwering en ramen die kunnen openen zijn een must voor een gezonde werkplek. 

Verlichting op kantoor

Een goede verlichting voorzien is makkelijker gezegd dan gedaan. Voldoende daglicht is een must, maar daarnaast is een adequate kunstverlichting aangewezen. Op korte termijn kan onvoldoende verlichting voor hoofdpijn zorgen, maar slechte verlichting kan bovendien ook het zicht aantasten. 

Hierbij dient er vooral rekening te worden gehouden met de normen NBN EN 12464-1 en NBN EN 12464-2. Voor bureauwerk is een gemiddelde verlichtingssterkte van zo’n 500 lux vereist. Bij bepaalde werkzaamheden, zoals technisch tekenen, moet dit echter hoger liggen en moet je rekenen op zo’n 750 lux. Dit wordt gemeten op het werkvlak. Vroeger gebeurde dit met een luxmeter, maar tegenwoordig kan dit gewoon met een app op de smartphone.

Virussen, bacteriën en andere biologische agentia

Er is ten slotte nog een andere manier waarop de printer bijdraagt aan een ongezonde omgeving: de verspreiding van biologische agentia. Iedereen gebruikt een printer en het is dan ook de plaats waar virussen zich verspreiden, hoewel we natuurlijk hetzelfde kunnen zeggen over bijvoorbeeld deurklinken of dossierkasten.

Vroeger was het beleid hieromtrent vaak nogal jansalieachtig, maar daar kwam door de coronapandemie gelukkig verandering in. We zijn steeds meer beginnen in te zien hoe virussen en andere verontreinigingen grote gevolgen kunnen hebben. Een goede hygiëne op de werkvloer, voldoende wasgelegenheden en toiletfaciliteiten, een goed vaccinatiebeleid en het verbieden van eten en drinken aan het bureau helpen de verspreiding van virussen, bacteriën, schimmels en andere biologische agentia te voorkomen. 

Meer
Lees meer...
Markten