De Belgische luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines moet 3.000 vluchten uitvoeren zonder een enkele passagier aan boord. Doet ze dat niet, dan riskeert ze verlies van het recht om op bepaalde luchthavens te mogen landen en opstijgen. Aan de basis van deze maatregel ligt een door Europa gestelde norm. Maar die deugt vanuit ecologisch, noch vanuit economisch oogpunt. De federale minister van Mobiliteit, Georges Gilkinet, heeft de zaak ondertussen voorgelegd aan de Europese Commissie.
Vorige week meldden de Duitse media een werkelijk grotesk bericht. Zowel vanuit ecologisch als vanuit economisch oogpunt: Lufthansa zou 18.000 van haar vluchten moeten handhaven, terwijl de vliegtuigen geen passagiers zouden vervoeren.
Onbegrijpelijk, zowel economisch als ecologisch
De Duitse luchtvaartmaatschappij werd door het grote aantal annuleringen van reizigers tijdens de vakantie in een kafkaëske situatie gedwongen, terwijl ze zich aan bepaalde quota’s moesten houden. Anders riskeerde Lufthansa het recht op landen en opstijgen op een reeks luchthavens te verliezen. Normaal moet een luchtvaartmaatschappij 80 procent van de slots op een bestemming garanderen. Anders riskeert ze haar gebruiksrechten voor het volgende seizoen te verliezen. Deze regel was door de EU opgeschort op het hoogtepunt van de epidemie. Maar sinds afgelopen voorjaar is ie weer voor 50 procent ingevoerd.
De Belgische nationale luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines maakt deel uit van de Lufthansa Group. Van de 18.000 onnodige vluchten die het conglomeraat gedwongen is uit te voeren, zijn er 3.000 waarbij Brussels Airlines betrokken is, meldt Le Soir. In een tijd waarin ons land – net als andere landen – zijn impact op het klimaat moet verminderen en geconfronteerd wordt met het risico van energietekorten, rijzen grote vragen bij deze door de EU opgelegde quota.
De federale minister van Mobiliteit, Georges Gilkinet (Ecolo), heeft een brief gestuurd naar de Europese commissaris voor Vervoer, Adina Valean. Hij vraagt om het aantal start- en landingsslots dat een luchtvaartmaatschappij moet voorzien, verder te beperken. Regels die hij vandaag vanuit zowel economisch als ecologisch oogpunt noodzakelijk acht.
(jvdh)