Op de wereldtentoonstelling in Dubai, die momenteel aan de gang is, zal een paviljoen wellicht beter ruiken dan de concurrentie: Zwitserland lanceert er een geur die aan frisse berglucht moet doen denken en speciaal voor het evenement gemaakt is.
Het hoeft niet altijd om audiovisuele prikkels te draaien. Het Zwitsers paviljoen op de Expo 2020 Dubai probeert ook een ander zintuig te verleiden: de reukzin. Dat moet een “multisensoriële” ervaring opleveren. Het parfumbedrijf Firmenich uit Genève heeft de geur bedacht die de bezoekers wil verrassen en “de top van de Zwitserse Alpen moet oproepen.”
Het parfum kreeg de naam “Breathe In” en is uitsluitend van natuurlijke extracten gemaakt. “Toen ik de geur creëerde, stelde ik me iemand voor die tevoorschijn kwam na een wandeling in de magische Zwitserse Alpen, omringd door mist en bergen, en begroet door een geur van positieve energie die regenererend, puur, fris en helder is”, zo klinkt de poëtische uitleg van hoofdparfumeur Hamid Merati-Kashani.
Helemaal Zwitsers is het frisse geurtje evenwel niet, want de ingrediënten komen van uiteenlopende plaatsen. De gebruikte patchouli komt uit Indonesië, het cederhout uit het Amerikaanse Virginia en de peren uit Frankrijk.
25 miljoen bezoekers
De Wereldexpo in Dubai was gepland voor 2020, maar werd een jaar uitgesteld wegens de coronapandemie. De tentoonstelling ging op 1 oktober open en loopt nog tot eind maart 2022. Er staan paviljoenen van 190 landen rond het thema duurzaamheid en mobiliteit.
Het gaat om de eerste wereldtentoonstelling in een Arabisch land. De organisatoren rekenen op 25 miljoen bezoekers. (mah)
Lees ook: