Zwitserland keurt ondergronds spoornet voor goederentransport goed

In Zwitserland heeft de Bondsraad een wet goedgekeurd waardoor het mogelijk wordt om een ondergrondse corridor voor het transport van goederen aan te leggen. Door de beslissing wordt de realisatie van de Cargo Sous Terrain (CST), een project dat een ondergronds spoornet voor het vervoer tussen een aantal productielocaties en logistieke centra wil uitbouwen, mogelijk.

Cargo Sous Terrain wil een compleet logistiek systeem bouwen voor het flexibel transport van goederen. Het eerste deel van het netwerk zal worden uitgebouwd in het noorden van Zwitserland, tussen Härkingen-Niederbipp en Zürich.

Uitbreiding

Het traject krijgt een lengte van ongeveer 70 kilometer en moet een verbinding tussen tien verschillende hubs vormen. In een volgende fase wordt een geleidelijke uitbreiding naar andere andere belangrijke logistieke en distributiecentra in Zwitserland gepland.

Over negen jaar zou het eerste gedeelte van het netwerk operationeel moeten zijn. “Tegen het midden van de jaren veertig van deze eeuw moet er tussen de Bodensee en het Meer van Genève een netwerk van 500 kilometer – met aftakkingen naar Bazel, Luzern en Thun – worden gecreëerd”, benadrukt het bedrijf.

“De kosten van de aanleg van het eerste deel van het traject – inclusief, software en transportmiddelen – worden geraamd op een bedrag van ongeveer 3 miljard Zwitserse frank.”

Nu de Bondsraad de nodige legale omkadering heeft voorzien, kan met de uitvoering van de plannen van start worden gegaan. Tegen eind dit jaar zullen een aantal structuurplannen worden voorgesteld. Verder zullen ook een aantal geschikte locaties langsheen de eerste verbinding tussen Härkingen en Flughafen Zürich worden onderzocht.

Draaischijf

De luchthaven van Zürich wordt trouwens een cruciale draaischijf in het netwerk. Op de terreinen van de luchthaven zal immers een terminal worden gebouwd en de uitwisseling van zendingen tussen luchtvracht en het netwerk moet worden georganiseerd.

Verder wordt ook al een verdere uitbreiding naar de oostelijke kantons St. Gallen en Thurgau bekeken. “Uit de analyse bleek dat uitbreiding van het netwerk tot aan St. Gallen technisch en economisch haalbaar is”, voert het bedrijf aan.

“Er wordt nu bekeken welke hubs langs die verbinding mogelijk zouden zijn. Voor kantons zoals St. Gallen en Thurgau kan een verbinding met het netwerk een belangrijke meerwaarde bieden en heel wat nieuwe mogelijkheden creëren.”

Meer