Werkgeverskoepel VBO wil dat vrachtwagens ’s nachts goederen leveren: “De technologie laat het nu toe”

Het Verbond van de Belgische Ondernemingen (VBO) komt met een opmerkelijk voorstel: door meer vrachtwagens ’s nachts hun goederen te laten leveren aan winkels, verminder je het fileprobleem. Volgens gedelegeerd bestuurder Pieter Timmermans zouden we er ook technologisch gezien klaar voor zijn.


Beluister hier het volledige interview met Pieter Timmermans:


Waarom is dit belangrijk?

Het VBO heeft dit voorstel al eerder gelanceerd, maar dat werd toen niet op luid gejuich onthaald. De files kosten ons gemiddeld 5 miljard euro per jaar. Timmermans ziet het 's nachts rijden als een oplossing.
  • Timmermans verduidelijkt: “De technologie laat het toe. De eerste spontane reactie van mensen gaat over nachtlawaai. Vandaag de dag heb je stille vrachtwagens en elektrische voertuigen. De laad- en losomstandigheden bij supermarkten zijn ook verbeterd, dat is allemaal veranderd.”
  • “Een belangrijk argument is veiligheid. Als je dagelijks een paar duizend vrachtwagens op de baan stuurt, die in de spitsuren passeren langs plaatsen waar veel mensen zijn, en je kan dat voor een deel vermijden. Waarom zou je dat dan niet doen? Vanuit ecologisch, economisch en veiligheidsoogpunt zien we alleen maar voordelen.”
  • “Dit voorstel zou in het volgende regeerakkoord opgenomen kunnen worden. Op negen maanden van verkiezingen is het niet makkelijk om voorstellen die wat controverse kunnen oproepen politiek aanvaardbaar te maken. Maar dit is een noodzakelijk onderdeel van een modern mobiliteitsplan. In Londen en andere grote steden is het ingevoerd. Waarom zou het dan bij ons niet mogelijk zijn?”, vraagt Timmermans zich af.

(nd)

Meer