Zuckerberg brengt in februari bezoek aan Brussel om te lobbyen

Na Google-topman Sundar Pichai komt nu ook Facebook-CEO Mark Zuckerberg naar Brussel, en dat binnen twee weken. Hij wil zijn gewicht in de schaal leggen bij de Europese Unie die momenteel aan een regelgevend kader voor internet en artificiële intelligentie (AI) aan het timmeren is.

Zuckerberg maakt in Brussel een pitstop ‘om met Europese beleidsmakers over een kader voor nieuwe regels en wetten voor het internet te spreken’, zei hij in een statement aan Bloomberg. Nadien gaat hij door naar Munchen waar hij een beveiligingsconferentie zal bijwonen.

De timing is geen toeval. De Europese Commissie is net bezig aan plannen om AI te reguleren, en wil het tegen het einde van het jaar de aansprakelijkheidsregels voor online platforms herbekijken. Er ligt een voorstel op tafel dat de aansprakelijkheid voor haatberichten en illegale content naar bedrijven zoals Facebook zou verschuiven

Daarenboven legt de EU Facebook steeds meer op de rooster. Zo hangt er het bedrijf in Europa – net zoals in de VS – een antitrustonderzoek boven het hoofd door hoe het bedrijf gebruikersgegevens verzamelt, en krijgt het sociale netwerk kritiek voor zijn omgang met fake news.

Fake news en privacy

Tegen dat laatste nam Zuckerberg onlangs enkele stappen: zo besliste hij de laatste weken om deepfake -video’s te verbannen, lanceerde hij een reeks maatregelen om desinformatie te vermijden, en besloot hij om (deels) politieke advertenties in te perken.

En ook wat de gebruikersgegevens betreft, beweegt er wat: zo krijgen gebruikers sinds woensdag inzage in welke informatie websites en apps over hen verzamelen via hun Facebookaccount.

Het voorbije jaar heeft Zuckerberg meermaals gepleit voor wetgeving die wereldwijd over heel de industrie van toepassing zou zijn.

Het is twee jaar geleden dat Zuckerberg een bezoek bracht aan België. Tijdens zijn vorige bezoek, in 2018, kwam hij verantwoording afleggen aan het Europese Parlement voor het Cambridge Analytica-schandaal. Cambridge Analytica is een databedrijf dat de Amerikaanse verkiezingen in 2016 beïnvloed heeft met de gegevens van 87 miljoen Amerikanen die het via Facebook verkregen had.

Lees ook:

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.