Zeewier surft op groeiende populariteitsgolf

Zeewier geniet momenteel een toename in populariteit. Dat heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat steeds meer voedselfabrikanten zeewier als een bestanddeel voor hun producten gebruikt. Dat zegt Missy Green, analiste bij de gespecialiseerde nieuwssite Food Ingredients First.

Supporters van zeewier wijzen naar de voordelen die het product heeft te bieden. Zeewier is een duurzame en milieuvriendelijke voedselbron. Het product is ook de enige natuurlijke en veganistische bron van jodium.

Gezondheid

‘Zeewier biedt talloze voordelen,’ benadrukt Green. ‘Diverse studies maken onder meer gewag van een ondersteuning van de cognitieve gezondheid, het zenuwstelsel en de huid. Daarnaast zou zeewier de energie en het metabolisme stimuleren en de ontwikkeling van kinderen ondersteunen.’ 

Craig Rose, managing director van het bedrijf Seaweed & Co, voert aan dat het product een ideaal ingrediënt vormt voor snacks en dranken en gerechten voor kinderen. Rose voegt eraan toe dat de voordelen van zeewier ook afstralen op de voeding waarvan product een bestanddeel vormt.

‘Wanneer de consument merkt dat een voedingsproduct zeewier bevat, veronderstelt hij meteen een meerwaarde op het gebied van de gezondheid,’ aldus Rose.

Zeewier wordt in voedingsmiddelen gebruikt om umami en andere smaken te versterken en zout te vervangen. ‘Dat zijn momenteel veelgezochte kwaliteiten voor ingrediënten,’ zeggen de analisten. ‘Naarmate de voordelen van zeewier beter bekend worden, overwint het ingrediënt de afkeer van de consumenten en wordt het product gezien als een gezond en plantaardig bestanddeel.’

‘Zeewier bevat ook het aminozuur tyrosine, dat de schildklierfunctie helpt. Studies hebben aangetoond dat bepaalde types van het product de groei van bepaalde kankertumoren verminderen. Bovendien zou zeewier kunnen helpen om Tamoxifen, een geneesmiddel dat bij chemotherapie wordt gebruikt, efficiënter te maken.’

Markt

Ook de markt toont de toenemende populariteit van zeewier. Dat kadert in een bredere beweging, waarbij plantaardige producten grotere marktaandelen beginnen op te eisen. Een rapport van het bureau Innova Market Insights toonde dat tussen 2014 en 2018 het aantal lanceringen van voedingsmiddelen en dranken met plantaardige claims jaarlijks met 68 procent is gestegen.

Een studie van Grand View Research wees uit dat de wereldwijde markt voor zeewier vier jaar geleden een waarde had van 11,1 miljard dollar. Tot het midden van dit nieuwe decennium werd een gemiddelde jaarlijkse groei met 8,9 procent in het vooruitzicht gesteld.

Een Nederlands onderzoek gaf aan dat een vermelding van het ingrediënt de kans op de verkoop van een voeding met zeewier gevoelig verhoogde, zelfs wanneer het item slechts 5 procent van het bestanddeel bevatte.

De experts wijzen verder op de claims die zeewier op het gebied van duurzaamheid kan maken. Bedrijven zoals PureSea en Mara Seaweed oogsten het product in de kustwateren van Schotland.

Naarmate zeewier verder aan populariteit wint, verwachten de experts dat ook grotere concerns zich sterker op het product zullen toespitsen. ‘Tegelijkertijd zal ook de totale productfolio op basis van zeewier verder uitbreiden,’ zeggen ze.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.