De vraag naar privévliegtuigen zal de volgende jaren wellicht opnieuw een sterke groei laten blijken. Maar de gunstige vooruitzichten voor de sector zouden echter mogelijk toch nog kunnen worden beknot. Sommige klanten lijken immers hun financiële slagkracht te overschatten, terwijl tevens voor een toenemende kritiek vanuit de klimaatbeweging moet worden gevreesd.
Dat hebben experts gezegd in een commentaar op de jongste editie van de show van de Amerikaanse National Business Aviation Association (NBAA), die zopas in Las Vegas werd georganiseerd.
Pandemie
“De vraag naar privévliegtuigen kende tijdens de pandemie een sterke groei”, merkt het persbureau Reuters op. “De rijke bevolkingsgroep wou daarbij immers de controle over zijn reizen overnemen.”
“Ook op de vliegtuigshow in Las Vegas was er sprake van biedingsoorlogen voor tweedehands vliegtuigen, terwijl extra premies werden betaald voor vroegere leveringen van nieuwe toestellen.”
“Dat betekende een welkom signaal voor de vliegtuigbouwers, die sinds de uitbraak van de financiële crisis ruim twaalf jaar geleden hun toestellen vaak met belangrijke kortingen aan de man moesten proberen te brengen.”
Bedrijven zoals Gulfstream Aerospace, Bombardier, Textron en Dassault Aviation zullen volgens analisten over een periode van tien jaar in totaal voor een bedrag van ongeveer 238 miljard dollar aan privévliegtuigen kunnen verkopen.
“Maar de toestroom van nieuwkomers – vaak rijke individuen en families die tijdens de pandemie voor de eerste keer een privévliegtuig hebben genomen als alternatief voor een ticket eerste klasse op een commerciële vlucht – gaat met een aantal nieuwe risico’s gepaard”, waarschuwen makelaars.
“Sommige klanten kopen een vliegtuig dat ze zich alleen kunnen veroorloven door het toestel voor een deel van de tijd aan andere reizigers te verhuren. Indien die vraag echter zou opdrogen, zou het voor deze eigenaars bijzonder moeilijk kunnen worden om de kosten van het toestel te blijven dragen.”
“We hebben hier te maken met klanten die nog nooit een onderhoudsfactuur van 1 miljoen dollar voorgelegd hebben gekregen.”
Klimaatbeweging
De activiteit van de Amerikaanse zakenvliegtuigen lag begin oktober nochtans 16 procent hoger dan dezelfde maand twee jaar geleden, toen het hoogste peil sinds de financiële crisis was opgetekend. Vele partijen verwachten ook dat dit herstel zich volgend jaar verder zal doorzetten.
Momenteel wordt gerekend met ongeveer zevenhonderd leveringen per jaar. Tegen het midden van dit decennium zou dat cijfer volgens de ramingen echter tot negenhonderd exemplaren per jaar stijgen.
“Toch is er ook dan nog ruimte voor een verdere groei”, betoogt analist Brian Foley daarbij. “Er is immers nog een grote kloof met de piek van 1.300 verkopen die dertien jaar konden worden gemeld.”
Don Dwyer, managing partner bij makelaar Guardian Jet, waarschuwt echter dat de productie van zakenjets door storingen in de toeleveringsketen kan worden beperkt. Bovendien is er weinig duidelijkheid over de heropleving van de zakenreizen, die zich volgens vele analisten langzamer zullen herstellen dan de toeristische verplaatsingen.
Daarnaast moet worden vastgesteld dat de druk van de klimaatbeweging en milieubewuste investeerders een aantal bedrijven aanspoort om hun zakenreizen te beperken.
Kenneth Ricci, directeur van investeerder Directional Aviation Capital, merkt daarbij op dat de zakenluchtvaart actie moet ondernemen om zijn impact op het leefmilieu te beperken. “Anders dreigt de sector met grote tegenkanting geconfronteerd te worden”, waarschuwt hij.
(lb)