Eerste commerciële vluchten met vliegtuigen op waterstof staan gepland voor 2024

ZeroAvi, producent van duurzame vliegtuigen, wil in 2024 toestellen die op waterstof vliegen inzetten voor commerciële vluchten tussen Rotterdam en Londen.

Waarom is dit belangrijk?

Om de opwarming van de aarde tegen te gaan moeten overheden, gezinnen en bedrijven vergaande maatregelen nemen om hun CO2-uitstoot te verminderen. Emissievrije commerciële vluchten kunnen ons een hele eind op weg helpen om onze uitstoot binnen de perken te houden. Vliegen is immers enorm schadelijk voor het klimaat.

Als alles volgens plan verloopt kunnen reizigers in 2024 pendelen tussen Rotterdam en Londen met vliegtuigen die volledig op waterstof vliegen. ZeroAvi werkt daarvoor samen met Royal Schiphol Group, Stichting Rotterdam The Hague Innovation Airport en Rotterdam the Hague Airport.

Emissievrije commerciële vluchten

“De overeenkomst legt een solide tijdschema vast voor de start van de eerste emissievrije commerciële passagiersvluchten tussen het VK en Nederland, en mogelijk de eerste internationale commerciële vlucht ter wereld”, liet ZeroAvin in een persmededeling weten, waarover CNBC bericht.

De onderneming voegde eraan toe dat zowel zijzelf als Royal Schiphol Group “vergevorderde samenwerkingsgesprekken met luchtvaartmaatschappijen voeren om overeenstemming te bereiken over een exploitant voor de geplande route.”

ZeroAvia’s onderzoek en ontwikkeling is gericht op het aandrijven van elektromotoren met behulp van waterstofbrandstofcellen. In september 2020 heeft een waterstofcelvliegtuig (voor zes personen) van het bedrijf zijn eerste vlucht gemaakt.

Impact op het klimaat

Vliegtuigen die waterstof als brandstof gebruiken zijn zeker en vast geen overbodige luxe. Volgens het Internationaal Energieagentschap IEA) zijn de CO2-emissies van de luchtvaart “de afgelopen twee decennia snel gestegen”, tot bijna 1 metrische gigaton in 2019. Dit komt overeen met “ongeveer 2,8 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot door verbranding van fossiele brandstoffen.”

Volgens het Wereld Natuur Fonds is de luchtvaart “een van de snelst groeiende bronnen van de broeikasgasemissies die de wereldwijde klimaatverandering aandrijven.” “Met het vliegtuig reizen is de meest koolstofintensieve activiteit die iemand kan doen”, aldus de organisatie.

Andere projecten

Nog in Nederland hebben enkele studenten eerder dit jaar een prototype onthuld van een bemand vliegtuig dat wordt aangedreven door vloeibare waterstof. Het AeroDelft-team, bestaande uit 50 studenten van 17 verschillende nationaliteiten, zei in juni dat het hoopt in de herfst de eerste testvluchten met het milieuvriendelijke toestel te maken.

Ook Airbus is volop bezig met de ontwikkeling van vliegtuigen die op waterstof vliegen. Die vliegtuigmaatschappij heeft in september meer details vrijgegeven over drie ontwerpen van waterstofvliegtuigen. Bedoeling is dat de toestellen vanaf 2035 in gebruik worden genomen.

(evb)

Meer